De innovatie is voornamelijk ingegeven door veiligheidsoverwegingen: de grenspolitie kan dankzij de radiochips realtime in de gaten houden wie er al aan boord is, en wie nog niet. Dat levert overigens ook extra comfort op voor de passagiers. Volgens internationale maritieme regels wordt de bagage nu pas aan boord wordt gebracht als alle instapkaarten zijn ingenomen. Dankzij de radiochips kunnen de bagagehandlers de bagage aan boord brengen van de passagiers die zich hebben ingescheept. Dat gaat een stuk sneller.
Singapore Cruise Centre, dat jaarlijks zaken doet met zes veerbootmaatschappijen en 50 cruise-schepen, verwacht ook meer inzicht te krijgen in passagiersbewegingen op de terminals, wat extra potentieel biedt voor verkooppunten van voedsel en andere zaken.
Interessant is dat het project, waarin zo'n 2 miljoen Euro wordt geinvesteerd, zichzelf deels operationeel al terugbetaalt. De RFID-chips kosten weliswaar ruim 60 Eurocent, maar zijn 500 maal te hergebruiken. De traditionele instapkaarten kosten 1,5 cent en worden eenmalig gebruikt. Dit levert een besparing op van een Euroton op jaarbasis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!