….. is het thema van de WoodWing Xperience conferentie vorige week in Amsterdam, waar WoodWing haar internationale partners en klanten informeert over de trends in Tablet Publishing. In het sfeervolle NH Barbizon Palace tegenover Amsterdam Centraal Station, presenteert een keur aan sprekers hun visie op de ontwikkelingen en de toekomst.
Op de openingsdag van het 2-daagse congres opent Hans Janssen, CEO van WoodWing, de conferentie met het schetsen van de explosieve (verwachte) groei van Tablets en Tablet Publishing. De verwachting is dat in 2013 reeds 22 procent van de Amerikanen een tablet heeft. De complexiteit in het publishing proces neemt alleen maar toe en het wordt steeds belangrijker om het proces tot aan de publicatie efficiënt en media- onafhankelijk te organiseren, en te automatiseren.
Erik Schut, President van WoodWing, schetst de lopende en komende ontwikkelingen in het WoodWing platform om aan deze groeiende complexiteit van de media revolutie het hoofd te bieden. Niet alleen voor de professioneel uitgever, maar ook voor corporate organisaties en marketeers die publicaties en catalogi in hun communicatiemix hebben. Een belangrijk initiatief is “Ofip”, het ‘Open Format for Interactive Publications’. De traditionele print wereld heeft pdf als standaard, maar voor de nieuwe e-media bestaat dat nog niet. In samenwerking met organisaties als TimeInc, Microsoft, Pubbles (Bertelsmann) e.d. wordt gewerkt aan dergelijke nieuwe standaard.
Michiel Buitelaar van Sanoma deelt zijn ervaringen over de nieuwe media revolutie binnen Sanoma. ‘The World is going mobile, so Publishers should too’. Hij stelt dat Tablet Publishing de nieuwe stap is, maar dat succes hiervoor ligt in ‘mobiel denken’. De meest gemaakte fout in cross media publishing is dat een nieuw medium wordt ingezet, maar dat de werkwijze uit de oude media wordt gekopieerd. Zo waren de eerste websites een online kopie van het tijdschrift, en de eerste mobiele applicaties een kopie van de website.
Tablets zijn weer een geheel nieuw medium; het is geen grote smartphone, en het is geen compacte desktop. Het draait om de gebruiker interface en gebruik comfort, waarbij content persoonlijker en locatie gebonden wordt. Het is van belang dat Apps eenvoudig te kopen en te gebruiken zijn, dat ze een duidelijke focus hebben en waarde bieden. Groot probleem van deze nieuwe media is de versnippering van platformen (Apple, HTML5, HP, Motorola, BlackBerry, etc.) en dat Apps niet ‘zoekbaar’ zijn.
Michiel adviseert: Proberen, proberen, proberen…. en maak kleine stapjes. We weten niet hoe en hoe snel de ontwikkelingen gaan, dus probeer niet in één keer de oplossing te vinden. Trouwens, uit onderzoek blijkt dat 25% van de tabletgebruikers deze meeneemt naar het toilet!? Maar moet je daar nu een App voor gaan ontwikkelen? Dat kan over een jaar weer geheel anders zijn.
Van belang is om continue gevestigde conventies ter discussie te stellen. Omdat een weekblad eens per week uit komt, betekent niet dat de weekblad App ook wekelijks moet worden bijgewerkt. Integendeel. Toevoegen van sociale elementen in je App is van groot belang, terwijl dat niet het geval is in je weekblad. De editor van een App is eigenlijk veel meer een aggregator; je creëert geen content, maar voegt samen in een App. Ook de reclame is anders; op een mobile App is reclame vooral instrumenteel, terwijl reclame op een tablet meer om inspiratie vraagt. Michiel sluit af door ter zeggen dat je continu moet meten en bijsturen. Zo houdt Sanoma continue polls om feedback uit de community te verkrijgen en bij te sturen.
Joe Zeff (Joe Zeff Design – NY) vertelt onder de titel “Reinvent Everything” hoe het gebruik van Apps de wereld op zijn kop zetten. Daar waar een spel als Monopoly voor decennia een belangrijk spel is geweest, wordt deze in populariteit en omzet binnen enkele maanden voorbij gestreefd door “Angry Birds”. Een heel nieuwe benadering, doelgroep, technologie, business model…… Hij benadrukt het belang van focus. Een App is namelijk geen hoofdstuk uit een blad, maar een op zichzelf staand item. En zorg ervoor dat het een App is en geen website. En hij geeft nog een aantal goede tips en lessen, zoals het bewust vaststellen waar je doelgroep uithangt en vooral op welk platform (Apple, Google, etc.) want helaas hebben we nog geen uniform platform. Je loopt het risico je doelgroep te missen als je het verkeerde platform kiest. Een ander belangrijk onderwerp wat Joe nog aansnijdt is de organisatie rondom Apps bouwen, en wel het goed laten samenwerken van de drie disciplines: Content, Business en Techniek. Die samenwerking is cruciaal omdat de drie disciplines traditioneel hun geheel eigen insteek hebben.
Jurgen Mischke (Propublish AG) vertelt met “Meeting Deadlines” een verhaal over Workflow en revoluties. ‘Copy & Paste’ is momenteel helaas nog steeds de meest gebruikte techniek voor Multi Media publicaties. Content staat centraal en voor het gebruik van diezelfde content over verschillende media in verschillende vormen vereist een goede, geïntegreerde Workflow. Medewerkers moeten snappen dat ze publiceren voor verschillende mediakanalen met verschillend gebruik. Tablet publishing is een ‘opstap’ naar multichannel publishing, aldus Mischke. Er zijn verschillende opties om het Copy&Paste gehalte te verminderen, zoals WoodWing's ‘dossier’ functionaliteit, of Print (Indesign) documenten naar een Tablet omgeving converteren, of automatisch alle losse assets uit het print editorial systeem naar een tablet omgeving importeren. Zijn conclusie is dat er veel oplossingen zijn om het proces te verbeteren, maar de ultieme Workflow voor cross media publicatie is volop in ontwikkeling en moet zich nog manifesteren.
Marica Finnsio (Aftonbladet – grootste dagblad in Zweden)) vertelt hoe zij met het tijdschrift ‘Klick’ de ‘coolest’ iPad magazine in Zweden creëerde. Zij kozen voor Klick omdat het een boulevard magazine is met veel fotografie en een humoristische insteek. Men gebruikte een beroemde Zweedse actrice om een promotiefilmpje te maken. Met veel ‘glitter en glamour’ is de lancering ondersteund om de ‘WOW-factor’ te realiseren. Zij demonstreert de App met zijn vele foto’s, audio, video en tekst met erg leuke en slimme navigatie. Wat prijs betreft is het opvallend dat de meerderheid kiest voor een 6-maands abonnement in plaats van 1 maand. De interesse is nog (te) laag en de vraag is of de App over de tijd genoeg zal blijken te zijn.
Jochem Wijnands en Michel Elings (TRVL) hebben de ‘highest rated magazine’ in de App Store. Waarom? Het is het verhaal van twee mannen met content en een idee, en binnen korte tijd en met een beperkt budget zijn zij wereldwijde uitgevers. De eerste poging strandde echter want hun business model klopte niet. De App was gratis, maar voor de content moest betaald worden. Zij zaten in de traditionele hoek van betaalde ‘tijdschriften’. Door over te schakelen naar gratis ‘artikelen’ volgens het iTunes model (losse items in plaats van complete albums), kwam het succes vanzelf. TRVL probeert een mede-reiziger te zijn: ‘passionate, authentic, narrative and trustworthy. Van groot belang is overigens wel de kwaliteit van foto’s en teksten, en de gekozen onderwerpen (landen, steden en locaties). Hoe er geld mee verdient gaat worden is overigens nog niet duidelijk.
Yoshitaka Kashima (Visual Processing Japan) presenteert een case van Mail Order/Catalogue production. The business case bestaat uit hoge oplage productie, moeilijk te beheersen proces en cross media publicatie. De traditionele werkwijze kent veel schakels en communicatie van fotografie, tekstschrijven naar studio en prepress. Met gebruik van een DAM (Digital Asset Management) system van WebNativeSuite en een ECM (Enterprise Content Management) systeem van WoodWing, gekoppeld aan de Product Database (vaak ERP), kan de workflow aanzienlijk geautomatiseerd worden.
Een interessante eerste dag over een uiterst actueel en boeiend onderwerp waarmee WoodWing zich ook op deze ‘old media’ manier in Amsterdam prima presenteert.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!