Premium

PR-schandaal: advies Edelman voor ‘smerige campagne’ lekt uit

Greenpeace brengt pr-bureau in verlegenheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Pr-bureau Edelman is in verlegenheid gebracht door uitgelekte documenten die op zijn site heeft gepubliceerd.

De documenten beschrijven de campagnestrategie van het pr-bureau om de weerstand tegen de aanleg van een oliepijpleiding weg te nemen. De klant van Edelman, TransCanada, wil met de pijplijn 1,1 miljoen vaten ruwe olie per dag uit Alberta naar Oost-Canada vervoeren.

De campagnestrategie heeft in de woorden van Edelman wortels in de ‘de meer agressieve politiek en politieke gevechten in de VS’. In het eerste document pleit Edelman voor een driesporen-aanpak met een snelle reactie op aanvallen en het ‘werken met derden om Energy East-tegenstanders onder druk te zetten’. 

Ook adviseert het bureau om het tegenstanders zo moeilijk mogelijk te maken om ze &;af te leiden van hun missie en ze te dwingen om hun middelen anders in te zetten’. Ook wil Edelman derden inzetten om de woordvoering te doen ‘als TransCanada dat niet kan’.

Een ander advies is de tegenstanders goed te onderzoeken op het gebied van financiën, organisatie, geschiedenis, banden met andere groepen en leiderschap. Ook belooft Edelman een onderzoeksprofiel van de belangrijkste oppositiegroepen, met inbegrip van hun trackrecord in juridische kwesties, corruptie en oneerlijke arbeidsomstandigheden. ‘We zullen samenwerken met derden en ze bewapenen met de informatie die ze nodig hebben om druk op de tegenstanders te zetten en die af te leiden van hun missie.’

Het is niet duidelijk hoe Greenpeace komt aan de fotokopieën die online zijn gezet. Edelman weigerde vanochtend om een reactie te geven aan de Amerikaanse pers omdat het niet praat over werk voor klanten.

Transcanada heeft inmiddels ook gereageerd en zegt dat het de plannen van Edelman heeft bestudeerd, maar uiteindelijk niet heeft geaccepteerd.

Update 19-11-1014, 10 uur: 

Inmiddels begint Edelman ook steun te krijgen in de Amerikaanse pr-vakpers. Journalist vindt de ophef over de Edelman-strategie overdreven en aantonen dat er nog altijd een clichebeeld bestaat van pr als vak dat zich bezighoudt met stunts en publiciteit. McCauley:&;Edelman beschrijft een klassieke third party endorsement uit de PR. Er is niets achterbaks aan&;. Hij besluit zijn betoog met een oproep: &;Het is tijd voor de media om zich te verdiepen in wat moderne pr-bureaus doen&;.

De 5 documenten:

1)    
2)    
3)    
4)    
5)    

Eerder al kwam Edelman in opspraak omdat het bij een onderzoek van The Guardian ook te werken voor sceptici van de klimaatverandering. Later kwam het daarop terug. Het kostte de voorman van Edelman in de .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie