De wereld verandert snel, en je kan maar beter mee veranderen. Adapt, or die. Nog nooit volgden nieuwe ontwikkelingen elkaar zo snel op als nu. De penetratie van de transistorradio in Amerikaanse gezinnen drukken we uit in tientallen jaren, die van de mobiele telefoons in weken.
Handzame minicomputers hebben onze manier van handelen en leven ingrijpend veranderd. We hebben nog maar één houvast, en dat is de paradox dat verandering een constante is geworden.
Een nieuwe ‘Frits’
Dat heeft ook gevolgen voor het werving- en selectieproces. Kijkt u even mee naar waar we vandaan komen? Als we nu een opdracht krijgen om een vacature in te vullen, horen we niet zelden: ‘We zoeken eigenlijk een nieuwe Frits’ (als degene die de functie voorheen vulde tenminste Frits heette).
Er wordt dus vooral gekeken naar hoe het was, en niet naar hoe het zal zijn. We ontlenen nu eenmaal een veilig gevoel aan repetitie, dat zit in onze genen en in ons brein. Veel vacatures worden met de rug naar de toekomst ingevuld. Met alle risico’s van dien.
Vierde revolutie
Met een paar grote schokken zijn wij nu in het tijdperk van de Vierde Industriële Revolutie beland. En die zal waarschijnlijk nog meer impact hebben op ons dagelijks leven dan haar drie voorgangers. The Internet of Things, 3D-printers, Big Data en artificiële intelligentie gaan veel op zijn kop zetten van wat we nu als ons leven beschouwen.
Dat de veranderingen snel gaan, hebben we links en rechts al gemerkt. De vraag is: wat moeten we ermee? Wat is de invloed op de arbeidsmarkt? Welnu, die invloed is zo groot en veelomvattend, daar kan ik wel tien blogs mee vullen (en misschien doe ik dat ook wel).
Maar één aspect haal ik er nu uit, omdat het zo belangrijk is. En dat is het vermogen van (nieuwe) werknemers om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. De mate waarin iemand in staat is zich niet alleen staande te houden onder druk van verandering, maar ook te excelleren in nieuwe omstandigheden.
Nieuwsgierigheid
Dat vraagt andere kwaliteiten van een kandidaat-werknemer dan de eisen van gisteren. Diploma’s en ervaring zijn mooi, als we de kwaliteiten die eruit spreken kunnen toepassen op dat wat kan gaan komen. Het vermogen om nieuwe dingen te leren, en een voortdurende nieuwsgierigheid aan de dag te leggen.
De motivatie die kan worden opgebracht om al die nieuwe dingen telkens weer op te sporen, uit te pluizen en te absorberen. Het vereist inzicht om in te haken op de juiste ontwikkelingen, en betrokkenheid om dit proces keer op keer weer in te gaan.
Ook voor de headhunter heeft dit gevolgen. Omdat niet het verleden maar de toekomst leading is, zal een job interview meer dan ooit gaan over de persoonlijkheid van de kandidaat.
Het vermogen je aan te kunnen passen aan veranderende omstandigheden speelde nog niet eerder zo’n grote rol. En dat geldt voor ons allemaal.
Vincent Mispelblom Beyer is met Flexfirm al jaren actief als headhunter voor reclamebureaus en communicatieafdelingen van adverteerders. Daarnaast werkt hij als loopbaancoach.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!