Pepsi wil haar marktaandeel terug krijgen met een nieuwe visuele identiteit en marketingcampagne. In totaal is er een budget van 1,2 miljard dollar voor de revitalisatie beschikbaar. Een groot bedrag, maar daarvoor meet PepsiCo haar merken dan ook een nieuw jasje aan. Het marktaandeel van PepsiCo is gezakt met 3% en daarom zijn er harde maatregelen nodig aldus CEO Indra Nooyi. "Every aspect of the brand proposition for our key brands: how they look, how they're packaged, how they will be merchandised on the shelves and how they connect with consumers."
De meest zichtbare verandering is het logo. De witte band in het middel van het logo zal losjes een serie van smiles vormen. Elk Pepsi merk krijgt zijn eigen grimas. Pepsi 'glimlach' zal het Pepsi merk karakteriseren, terwijl een 'grijns' wordt gebruikt voor Diet Pepsi en een 'lach' wordt karakteristiek voor Pepsi Max. Hoe groot/ klein de verschillen in uiterlijk worden voor de verschillende Pepsi merken is nog niet duidelijk. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat, want door middel van het logo wordt aangeduid om welk merk het gaat. Nu wordt daar nog een descriptor voor gebruikt en blijft het 'corporate' Pepsi logo 'onaangetast'. Met deze verandering komen de verschillende Pepsi merken meer op één lijn te liggen.
Smile
Er wordt in de verschillende artikelen nog niet veel gesproken over de nieuwe merkpropositie, maar ze zullen de smile wel niet voor niets als uitgangspunt hebben genomen. Deze keuze lijkt me arbitrair, want Coca-Cola's positionering lijkt hier wel erg veel op. De pay-off 'Welcome to the Coca-Cola side of life.' met de communicatie campagne 'Happiness Factory' is toch ook vooral gericht op het verkrijgen van een glimlach op je gezicht. En hoe onderscheidend ben je dan als (eeuwige) tweede...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!