Het is de eerste keer sinds 2007 dat PayPal zijn identiteit vernieuwt. David Marcus, president van PayPal: ‘We hebben de ontwikkeling van het nieuwe logo samengevoegd met onze eerste internationale reclamecampagne. We laten wereldwijd consumenten, ontwikkelaars en merchants zien dat PayPal een nieuwe definitie voor de toekomst van geld stelt, door mensen op de eerste plaats te zetten.’
De merkidentiteit is ontwikkeld door ontwerpbureau fuseproject. Vormen zijn versoberd, kleuren opgefrist, terwijl het bestaande logo en de dubbele “P” als afkorting voor PayPal herkenbaar zijn gebleven, zo licht fuseproject toe.
De nieuwe merkuiting moet de groeiende behoeften van de mobiele, real-world en online bedrijven die gebruikmaken van PayPal beter weergeven en het bedrijf als vernieuwer neerzetten. De look & feel is ontworpen voor een wereld die van de huidige desktop en mobiele apparatuur beweegt naar een toekomst waarin betaling via praktisch elk apparaat mogelijk zal zijn. Aldus PayPal.
De nieuwe identiteit is zowel moderner als visueel compacter. Vier belangrijke elementen moeten voor een hogere dynamiek en impact zorgen: een sterkere indruk van het woord PayPal in een aangepast Futura-lettertype, een nieuw monogram met de dubbele “P” van PayPal, levendigere kleuren en een beeld onder een dynamische hoek. Samen vormen het woord en het monogram het nieuwe logo van PayPal.
De elementen in het geactualiseerde ontwerp onderstrepen:
Verbinding
Verbinding is een motiverend principe achter het nieuwe ontwerp: verbinding met geld, met mensen en tussen mensen.
Toekomstgerichtheid
De zachtere rand van het lettertype moet volgens het bureau onderstrepen dat PayPal een menselijk en benaderbaar merk is. De P’s in het monogram overlappen elkaar en weerspiegelen daarmee de verbinding tussen mensen wanneer ze PayPal gebruiken.
Positie van PayPal als visionair bedrijf
De woorden en letters staan net als in het oude logo schuingedrukt om een toekomstgericht en visionair bedrijf te laten zien. Deze toekomstgerichtheid wordt ook gecommuniceerd door het beeld onder een dynamische hoek.
De nieuwe identiteit wordt wereldwijd doorgevoerd, online en in alle kerntoepassingen van PayPal, waaronder betalingsknoppen, apps, PayPal Here-toestellen, marketingmaterialen en verkoopondersteuning.
Daarnaast is het te zien in de nieuwe internationale campagne van PayPal: “Powering The People Economy.” Deze campagne wordt via meerdere kanalen uitgezonden, allereerst in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Australië, en is ontworpen door Havas Worldwide. Een van de uitingen zie je hieronder:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!