Het Genootschap voor Reclame (GVR), dat dit jaar haar 100ste verjaardag viert, heeft tijdens het Hanendiner de winnaars bekend gemaakt van de prijzen voor de meest opvallende verschijningen in het marketingcommunicatievak. Het genootschap reikt elk jaar in drie categorieën prijzen uit: voor de Jonge Haan, het meest opvallende talent onder de 30 jaar, de Coq d’Honneur, iemand die dit jaar het meest is opgevallen voor zijn of haar bijdrage voor het vak en de Coq de Grand Honneur, een Oeuvreprijs. De leden van het GVR waren dit keer te gast bij Dentsu Benelux.
Coq de Grand Honneur
Paul Manuel, oprichter van Dept, kreeg van de jury de Coq de Grand Honneur uitgereikt. De voormalig Olympisch zeiler richtte samen met zijn broer Bart TamTam dat na een actiev buy & build-strategie werd omgedoopt tot Dept. Inmiddels is het bureau internationaal actief.
De jury: 'Paul wordt door sommigen omschreven als één van de aardigste mensen in het vak en treedt niet vaak op de voorgrond. Paul krijgt de Coq de Grand Honneur omdat hij onvoorstelbaar belangrijk voor onze sector is geweest en nog steeds is. Met zijn inzet om de veelzijdigheid en creatieve mogelijkheden van digitaal effectief te benutten voor succesvolle marketing- en advertising strategieën van zijn opdrachtgevers, heeft hij het vak op indrukwekkende wijze verder gebracht.
Coq d’Honneurs
Tijdens het diner werden drie 'gewone' Coq’s d’Honneur uitgereikt.
Isabel Boerdam – Founder Green Food Lab
De jury: ‘Isabel Boerdam is de oprichter van het marketing en communicatiebureau Green Food Lab. Een succesvol bureau dat campagnes en content maakt voor veel A-merken. Maar bovenal een bureau met een missie waar Isabel persoonlijk betrokken bij is: de wereld een beetje beter achterlaten door vegetarisch en plantaardig eten te promoten. Zo startte zij in 2018 met de ‘Week zonder vlees’.’
Boerdam nam haar Haan virtueel in ontvangst bij een tussenstop tijdens haar fietsreis door Chili.
Kyra Roest – Oprichter AD.Business
De jury: ‘Roest is ondernemer met een eindeloze hoeveelheid vlieguren in de Nederlandse (en internationale) reclame-industrie. Ze is al jaren de initiatiefnemer en ’trekker’ van de Dutch Embassy of Creativity in Cannes; de plek waar het Nederlandse vak elkaar elk jaar ontmoet en waar de kwaliteiten van de Nederlandse industrie in de internationale kijker worden geplaatst. Daarnaast investeert ze veel tijd in het opleiden van jong talent dat bij haar altijd op kansen kan rekenen.
Patritia Pahladsingh – Ceo Accenture Song
De jury: ‘In de 25 jaar in reclame en communicatie heeft Patritia Pahladsingh een enorme bijdrage geleverd aan het vak. Ze is een van de motors achter de groei van TBWA in de afgelopen jaren en met dezelfde energie gaat zij vanaf deze maand aan de slag als ceo van Accenture Song. Patritia is uitgesproken en gedreven om goed te doen, waarmee ze een rolmodel is voor veel jong talent in het vak. Met haar aanstekelijke energie en oprechte aandacht voor mensen heeft Patritia een geweldige bijdrage geleverd aan meer diversiteit en inclusie in de reclamewereld en in het creatieve werk.
Jonge Haan
Cultureel strateeg Miles Momoh van Hammerfest werd tijdens een spannende verkiezing door de aanwezigen gekozen als de Jonge Haan 2023.
Voor deze categorie waren naast Momoh nog twee talenten genomineerd: Kiki de Bruin (promovendus journalistiek bij de Hogeschool Utrecht) en Renee van den Oetelaar staat aan het hoofd van Boomerang FT, een bureau waarmee zij jong talent een springplank wil bieden voor een loopbaan in digitale reclame. Momoh kreeg de prijs vanwege zijn inzet voor gelijkwaardige behandeling binnen de creatieve industrie, onder andere door actief bij te dragen aan het ‘PlusPlusOne’ programma dat gericht is op het versterken van diversiteit en inclusie in het marketing- en reclamevak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!