Premium

Oplages tijdschriften dalen door, welke titels bloeden het hardst?

De publiekstijdschriften liepen in 2013 een forse knauw op (-8,1 procent). De markt blijft stevig dalen, maar er zijn ook positieve ontwikkelingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De opgetelde oplage van betaalde publiekstijdschriften (weekbladen, maandbladen en alle overige verschijningsfrequenties samengenomen), was in het eerste kwartaal van dit jaar 14,7 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 15,5 miljoen. De oplage daalt met 831 duizend stuks: min 5,4 procent.

Onder de benchmark
Een aantal grotere uitgeverijen scoren onder die ‘benchmark’ van min 5,4 procent. Audax Publishing (inclusief Party), dat titels uitgeeft als Weekend, Santé en Vriendin daalt met 10,3 procent in oplage, van 461 naar 414 duizend exemplaren. Sanoma zit ook onder de benchmark met een oplagedaling van 9,2 procent en ook Reed Business (onder andere Elsevier) gaat hard naar beneden (-8,5 procent). Uitgevers van RTV-bladen zitten ook allemaal onder de benchmark. Bindinc (onder ander AVRObode en Mikro Gids) gaat met 5,7 procent in oplage terug. De Hilversumse Media Compagnie, uitgever van Troskompas en TV Krant ziet de oplage met 10,4 procent teruglopen en Veronica Uitgeverij moet zelfs een vijfde toegeven (van 691 naar 553 duizend stuks).

Boven de benchmark
Andere uitgeverijen doen het relatief goed. De uitgeverijen die vallen onder WPG (Weekbladpers, Happinez en Voetbal International) dalen met slechts 3,6 procent in oplage. De gezamenlijke titels van Hearst Magazines Netherlands dalen met 1,9 p procent. G+J Uitgevers (onder andere Vogue) blijft min of meer gelijk in oplage (-0,1 procent). Mood for Magazines, uitgever van Linda weet zelfs een stijging te noteren van 8,9 procent. De oplage van Linda stijgt in het eerste kwartaal namelijk van 187 naar 203 duizend ten opzichte van een jaar eerder.

Uitschieters naar beneden
Het in 2012 door Peter Contant gelanceerde Gooisch als Lifestyle gaat hard onderuit in het eerste kwartaal van 2014. Het gaat van 42 naar 30 duizend exemplaren (-28 procent). Ook Playboy raakt meer dan 10 duizend stuks kwijt en gaat van 42 naar 31 duizend. Zowel Ariadne at Home (Sanoma, ) als Elsevier (Reed Business) raken 17 duizend exemplaren kwijt. De eerste titel verliest daarmee een kwart en gaat van 69 naar 62 duizend. Elsever van 101 naar 83 duizend (-17 procent).

Uitschieters naar boven
Linda – reeds genoemd – deed het uitzonderlijk goed, maar het relatief nieuwe Max Magazine nog beter. Dat gaat van 24 naar 67 duizend stuks. Een plus van 44 duizend (plus 187 procent). Verder deden het goed: Kunst en Cultuur (Bindinc) dat van 46 naar 61 duizend gaat, Leven in Frankrijk (Credits Media) gaat van 29 naar 39 duizend, Runner’s World (Weekbladpers) gaat van 29 naar 36 duizend en Jan (G+J Uitgevers) stijgt van 60 naar 69 duizend. Gezien de enorme stijging van de (‘betaalde’) oplage van de Kampioen, heeft de ANWB er in het eerste kwartaal van 2014 fors wat leden bijgekregen ten opzichte van een jaar eeder: van 3,42 naar 3,51 miljoen stuks (plus 84 duizend exemplaren).

Categorieënnieuws
Printcategorieën die min of meer rond de gemiddelde daling van min 5,4 procent liggen, zijn onder meer de gezinsbladen (gedomineerd door ANWB-clubblad Kampioen), de vrouwenbladen (zakken met 5,1 procent van 2,2 naar 2,1 miljoen exemplaren) de Woon-, Tuin- en DHZ-bladen van 1,9 naar 1,8 miljoen, Mind en Body (van 487 naar 455 duizend) en Auto- en motorbladen (van 357 naar 335 duizend stuks).

Met de RTV-bladen gaat het minder goed (-10,2 procent) en dat geldt ook voor de Reis- en recreatiebladen (-7,0 procent), Opiniebladen (-8,3 procent), Culinaire bladen (-13,1 procent) en Jongerenbladen (-15,1 procent). De categorie Populairwetenschappelijk brengt een positieve noot. Die stijgt van 462 naar 479 duizend exemplaren (+3,6 procent). Vooral National Geographic, Quest Psychologie (beide G+J) en Know How (Sanoma) doen het goed in deze categorie. Quest, de marktleider in dit specifieke segment (ook G+J) weet gek genoeg niet te profiteren en daalt van 160 naar 151 duizend exemplaren.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie