“Onder de invloed van data verandert de informatiesamenleving. Dat is begonnen door de komst van het internet, 20 jaar geleden. Sommige sectoren veranderen daardoor drastisch, denk bijvoorbeeld aan de muziekindustrie. Twintig jaar geleden draaide je nog cd’s, nu speel je de muziek gestreamd via Spotify. En tussendoor werd er illegaal gedownload via napster en bittorrent. De sector is over z’n kop gegaan. In de reiswereld hebben we met Booking.com in Nederland een mooi voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van die veranderende informatiestroom. Maar het heeft ook bedrijven in die sector business gekost. Zeker nu met AirBnB.”
Wordt er genoeg gerealiseerd hoe de samenleving verandert?
“Natuurlijk is er wel een onderbuikgevoel dat er iets aan de hand is, maar vrijwel niemand denkt er echt over na. Onderzoek van de Nationale Denktank vorig jaar wees uit dat 80% van de Nederlanders nog nooit van Big Data gehoord heeft. Anderen hebben er wel van gehoord, weten dat ze er iets mee moeten, maar weten niet hoe of wat.”
Wat gebeurt er als organisaties niet mee veranderen?
“Kijk maar naar de voorbeelden, als bedrijven niet herkennen dat er iets gaande is in hun sector, dan kan dat desastreuze gevolgen hebben. En als je het wel herkent, dan biedt het weer kansen. Het is het verschil tussen leven en dood, eigenlijk. Het herkennen en er dan mee aan de slag gaan is overigens niet gemakkelijk hoor. Soms is onduidelijk of een trend ook de wereld op z’n kop gaat zetten. Denk aan Bitcoins bijvoorbeeld. Als je er nu instapt ben je niet te laat, maar of het een succes wordt, weten we ook niet.”
Hoe kan een organisatie daar tegen wapenen?
“Een organisatie moet agile zijn. Dat is een term die uit de IT-wereld komt, maar het begrip gaat verder dan alleen IT. Een organisatie moet kunnen experimenteren met trends, zonder dat het de hele bedrijfsvoering in de waagschaal legt. Sommige bedrijven richten daar aparte afdelingen voor in die dat kan doen, andere proberen het onderdeel te maken van hun standaard bedrijfsvoering.”
Je geeft colleges over dit onderwerp. Is er na één van de colleges ooit een bedrijf geweest dat inzichten kreeg die onverwacht waren?
“Dit college heb ik ook gegeven aan een groep marketeers van een grote verzekeraar. Zij kregen de praktijkopdracht hoe ze meer informatie uit hun data konden halen. Ze kwamen tot de conclusie dat zij, doordat ze allerlei verzekeringen verkopen aan zowel individuen als bedrijven, veel inzicht hebben in de arbeidsmarkt. Als in een sector bijvoorbeeld het aantal overspannen mensen toeneemt, dan is er misschien in die sector wel iets aan de hand. Misschien loopt het aantal banen in die sector wel terug. De marketeers toen kwamen tot de conclusie dat ze op deze manier eigenlijk beter inzicht hadden in die sector dan bijvoorbeeld een Randstad. Dat biedt mogelijkheden tot totaal andere business modellen dan die gangbaar zijn in verzekeringsland.”
Sander Klous is docent in de masterclass Digital & Social Strategy van TIAS School for Business and Society. Deze masterclass is voor professionals die het belang erkennen van de inzet van een sociale en digitale media op strategisch niveau. In een social business draagt uw digitale strategie bij aan de winstgevendheid van de organisatie, dat gaat verder dan de inzet van social media.
De masterclass Digital & Social Strategy vindt plaats van 2 t/m 4 november 2015 in Tilburg
Vraag nu de brochure aan van de masterclass Digital & Social Strategy bij TIAS >>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!