De omzet van mobiele aps groeit dit jaar in Duitsland naar 1,3 miljard euro, ofwel een groei van liefst 41% ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit recent onderzoek, uitgevoerd door het Duitse marktonderzoekbureau research2guidance in opdracht van Bitkom.
Een deel van de groei kan waarschijnlijk worden toegeschreven aan het nog steeds toenemend aantal gebruikers van mobiel en internet. Ook de groeiende populariteit van wearables en tracking devices hebben de mobiele app weer in het midden van de belangstelling geplaatst.
Iedereen blij?
Het is echter niet zo dat elke ontwikkelaar van apps profiteert en succesvol is. Sterker, het merendeel van de ontwikkelaars slaagt er niet in een substantieel marktaandeel te krijgen. De markt voor mobiele apps heeft een lange staart van zeer veel kleine, onbekende apps. Slechts een klein aantal populaire apps slaag erin meetbare impact op de markt te hebben. De grootte van het bedrijf dat de apps maakt is hierbij niet direct van belang. Zo blijkt uit een ander onderzoek van deze Duitse onderzoeker, dat de reuzen in de healthcare-industrie, ondanks 5 tot 6 jaar ervaring in het maken en vermarkten van apps, niet in staat zijn een grote verspreiding van hun mobiele apps te realiseren.
In-app aankopen als belangrijkste omzetbron
Daarnaast toont het onderzoek dat in-app aankopen de belangrijkste bron van inkomsten zijn voor de app-bouwers. Meer dan 70% van de omzet van 1.3 Miljard Euro wordt gegenereerd via dit soort aankopen.
Bij een in-app aankoop schaft de gebruiker binnen de app virtuele goederen aan. Dit kan extra functionaliteit zijn, extra content of soms zelfs een soort van eigen munteenheid die kan worden gebruikt binnen de app om zaken van andere gebruikers te kunnen kopen. Dit soort aankopen hoeven niet via de appstore te lopen; de gebruiker kan binnen de context van de app precies aanschaffen wat hij op dat moment nodig heeft. In-app aankopen maken overigens vaak wel gebruik van de onderliggende infrastructuur die wordt geboden door de appstores, waardoor betrouwbaar en vertrouwd betalingsverkeer, registratie en beperkte garantie mogelijk is.
Andere bronnen van omzet
Naast de inkomsten uit in-app aankopen, leveren de verkoop van de apps zelf en de inkomsten uit advertenties omzet op. App verkopen zijn goed voor een geschatte 193 Miljoen Euro en de opbrengsten van in-app advertenties is 150 worden geschat op 150 Miljoen Euro.
Conclusies
Belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn dat de Duitse industrie voor mobiele apps nog steeds blijft groeien, maar dat dit geen automatische garantie is voor succes. De markt heeft een erg grote staart van apps die niet veel opleveren voor de bouwer. In-app aankopen nemen genereren van het grootste deel van de omzet voor zich, zelfs nog meer dan dat er wordt verdiend met de initiële aanschaf van de apps.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!