Ocean Sole: schone kunst van teenslippers

Toen Julie Church aan de Keniase kust kinderen speelgoed zag maken van afval, begreep zij direct dat dit een goede aanpak was om een van de grootse vervuilers van oceanen en rivieren tegen te gaan: teenslippers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met Ocean Sole maakt ze van het afgedankte aangespoelde schoeisel kleurrijke artistieke voorwerpen.  Dankzij de broers Michael en Nicholas Ninaber van Eijben komen de beelden naar Nederland. 

De wereldwijde omzet van teenslippers wordt geschat op liefst 15 miljard euro, meer dan de volledige markt voor sportschoenen. In ontwikkelingslanden loopt een groot gedeelte van de bevolking op teenslippers van schuimrubber. Goedkoop in aanschaf, maar allerminst duurzaam. 
 
Plastic eiland 
Nicholas: “Veel afval komt in zee terecht, en wordt door stromingen bijeengedreven. Een plastic archipel , 34 keer zo groot als Nederland, is het resultaat. Door het zoute water en de felle zon valt het plastic langzaam uiteen. Met alle gevolgen voor mens en dier.” Ocean Sole verwerkt jaarlijks ongeveer 400.000 teenslippers, en draagt zo bij aan een schoon Kenia. 
 
Werkgelegenheid en minder ontbossing 
Daarnaast gaat Ocean Sole werkeloosheid en houtkap tegen. Nicholas: “In Kenia is bijna 40% van de bevolking werkloos. Velen zijn ongeschoold en analfabeet. In alleen Nairobi al heeft Ocean Sole meer dan honderd mensen fulltime in dienst. Daarnaast betalen we mensen die afgedankte slippers verzamelen. Alle werknemers krijgen minimaal twee keer het minimumloon, onderwijs, en ze eten op het werk”. Veel kunstenaars die voor Ocean Sole gingen werken, maakten voorheen houtsnijwerken. “Door over te stappen op schuimrubber van teenslippers als basismateriaal, dringen we de kap van tropisch hardhout in Kenia terug.” 
 
23.000 euro startkapitaal 
In de afgelopen maanden kreeg Ocean Sole veel aandacht via De Telegraaf, Trouw, Vrij Nederland, BNR Radio vroege vogels en de Accenture Innovation Awards. In een periode van slechts drie maanden haalden Nicholas en Michael 23.000 euro startkapitaal op met crowdfunding. Nicholas: “Maar, belangrijker nog, is dat de actie ons inzicht gaf in de doelgroep.Het is nu aan ons om te bepalen welke afzetkanalen het geschiktst zijn om de teenslipperproducten in de markt te zetten.” 
 
Eerlijke marge 
De Ocean Sole-kunst wordt verkocht tegen een prijs waarbij zowel de producenten als Nicholas en Michael een eerlijke marge verdienen. Door zo’n marge te garanderen, is er voldoende animo en financiële ruimte om door te groeien. “Een volgende ambitie is om naast beelden ook meubels te gaan maken van teenslippers.” 

Accenture kocht onlangs bij Ocean Sole 150 kunstvoorwerpen als cadeau aan alle juryleden en sprekers van de Accenture Innovation Awards 2014. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie