NRC Handelsblad weigert advertentie DELA na kritisch stuk

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch: 'Als we hier aan beginnen, is het einde zoek'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

NRC Handelsblad heeft een advertentie geweigerd die uitvaartorganisatie DELA wilde plaatsen na publicatie van een kritisch stuk. Dat meldt directeur Communicatie Martin Kersbergen in een .  

In het artikel, dat verscheen in de zaterdageditie van 31 mei, is te lezen dat er in één van de bij DELA aangesloten crematoria (Maaslanden) sprake zou zijn geweest van onvolledige crematies als gevolg van bezuinigingen op gasverbruik. Volgens Kersbergen hebben de journalisten niet alle informatie gebruikt die ze door DELA is aangeboden. Kersbergen: ‘Er is een document waarvan onze interne accountantsdienst heeft gezegd: het is tegen onze auditregels om dit specifieke stuk per post op te sturen. Dat mogen ze wel inzien, maar dan moeten ze naar ons toe komen. We hebben ze uitgenodigd om daarvoor naar Eindhoven te komen, maar daar hebben ze vanaf gezien. En nu beweren dat ze dat document niet mochten inzien. Maar dat is onwaar. Ik heb een tweet gekregen van Logtenberg, waaruit blijkt dat hij ervan afziet om dat document te komen bekijken.’

De heftige emoties die het artikel opriep in Maaslanden, was voor DELA aanleiding om de advertentie aan te bieden aan NRC Handelsblad. De tekst van de advertentie was de brief die het personeel van Maaslanden schreef naar aanleiding van de publicatie.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch bevestigt desgevraagd dat NRC Handelsblad de advertentie geweigerd heeft. ‘DELA verwijt ons onzorgvuldige journalistiek. In de brief staat dat de verslaggever maar vijf minuten in de oven heeft gekeken. Alsof het iets uitmaakt of je vijf minuten of een uur in die oven kijkt. Ons standpunt in dit soort kwesties is heel helder: als een partij ons onzorgvuldige verslaggeving verwijt, kunnen zij zich wenden tot onze Ombudsman. En als dat niets oplevert, is er de Raad voor de Journalistiek. Het is in de journalistiek goed gebruik dat we hoor en wederhoor plegen. In die advertentie mag een partij van alles zonder weerwoord beweren. Als we daar aan zouden beginnen, is het einde zoek. ‘

Lees het artikel &;Er was geen strategie, alleen volledige openheid’

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie