Thijs van Soest vertrekt bij de NPO en gaat aan de slag bij de directe concurrent, RTL Nederland.
Van Soest werkte vijf jaar als senior-woordvoerder en communicatieadviseur bij de bestuursorganisatie van de Nederlandse Publieke Omroep. Hij was aanspreekpunt voor journalisten voor het mediabeleid van NPO en ontwikkelingen rond de raad van bestuur.
Bij RTL Nederland buigt Van Soest zich per 1 september over de communicatiestrategie en woordvoering.
Bekend terrein
Dat Van Soest de ‘publieken’ inruilt voor een communicatiefunctie bij de commerciële omroep is minder opmerkelijk dan sommigen het misschien vinden. Hij werkte van 2002 tot 2007 al voor RTL Nieuws als redacteur.
Daarna was hij 11 jaar in verschillende journalistieke rollen werkzaam voor de Volkskrant, onder meer als mediaverslaggever en eindredacteur. In 2018 volgde de overstap naar woordvoering bij NPO.
De communicatieadviseur schrijft op LinkedIn dat ondanks zijn overstap naar RTL zijn hart voor de publieke omroep blijft kloppen.
Van Soest: ‘In een gezonde democratie is een aansprekende, betrouwbare publieke omroep van groot belang. Laten we dat vooral blijven koesteren. Die missie blijft in vertrouwde handen van mijn collega’s bij de NPO en de omroepen.’
Over RTL is Van Soest uiteraard even enthousiast. Nederland mag zich gelukkig prijzen, schrijft hij, met een mediabedrijf dat al bijna 34 jaar investeert in dagelijkse kwaliteitsjournalistiek op tv en online. ‘Met RTL Nieuws, RTLZ, Editie NL, de talkshows op RTL4 en (journalistieke) documentaires op #Videoland is RTL niet zomaar een commercieel mediaconcern.Het speelt dankzij dit journalistieke aanbod, maar ook met het populaire entertainment, hoogstaand drama en de vermakelijke reality, een prominente rol in het dagelijks leven van veel Nederlanders.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!