Dat blijkt uit een reputatie-onderzoek in het zuiden van Duitsland, Noordrijn-Westfalen en in Berlijn in opdracht van de Nederlandse ambassade en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Onderzoeksbureau GIM interviewde meer dan zeventig beslissers uit bedrijfsleven, wetenschap, bestuur en politiek. Zij zien Nederland als partner waar het goed mee samenwerken is en als succesvolle handelsnatie. Wel wordt het economische belang van samenwerking stelselmatig onderschat.
Bedrijven onbekend
Nederlandse bedrijven zijn buiten de kring van concrete toeleveranciers- en klantenrelaties nauwelijks bekend bij onze Oosterburen. Namen van Nederlandse bedrijven (buiten de eigen contacten met specifieke bedrijven) worden vaak alleen aarzelend genoemd. Het meest wordt Philips met Nederland in verband gebracht, maar deze naam vertegenwoordigt geen van de ‘Nederlandse deugden’. Bedrijven die als ‘bakens’ kunnen dienen om een bepaald beeld van Nederland over te brengen in Duitsland, ontbreken grotendeels.
Niet op netvlies
Ook komt naar voren dat de Nederlandse expertise op andere terreinen, zoals wetenschap en technologie, minder bekend is in Duitsland. Nederlandse topprestaties op het gebied van innovatie, bv. in de IT of medische technologie, staan nog niet op het Duitse netvlies. Automatisering en machinebouw zijn branches die men het minst met Nederland in verband brengt.
Geen goed naam
Bekender zijn de olieverwerkende industrie, die vaak spontaan met NL in verband wordt gebracht. Ook de banksector wordt soms spontaan genoemd als belangrijke branche, maar meestal in zeer algemene termen en niet altijd op een positieve manier. Ook landbouw heeft geen goede naam. Men denkt dat daar een ecologische aanpak ontbreekt en dat slaat deels terug op het bedrijfsleven als geheel.
Lees hier het rapport.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!