Lazen we enkele weken geleden de sorry van Volkswagen, vorige week lazen we de sorry van De Volkskrant. Hoofdredacteur Philippe Remarque bood zijn excuses aan voor plagiaat van een stagiair. Dus werd #plagiaat trending.
Grote verschil met VW is dat De Volkskrant al sorry zei voordat dat ze werden betrapt, zodat ze zelf de touwtjes in handen hielden. De discussie die online veelvuldig werd gevoerd ging erover, of De Volkskrant wel de naam van de stagiair had moeten noemen. Door de proactieve communicatie van de krant hadden ze daar dus al een antwoord op geformuleerd.
Je leest nog wel eens dat "Twitter ontploft". Meestal is het de woordkeuze van een journalist die zijn tekst wat meer kracht wil geven. Tijdens Feyenoord - Ajax ontplofte Twitter écht. In Nederland werden per minuut meer dan duizend #feyaja-tweets verstuurd na de beslissende goal.
Het nieuws dat woensdag de nieuwsmedia beheerste, het aftreden was staatssecretaris Mansveld, werd dan ook direct ondergesneeuwd. Feyenoord-Ajax werd woensdag ruim 60 duizend keer besproken, Mansveld haalde nog geen kwart daarvan. Opvallend was dat er geen merken inhaakten op deze gebeurtenissen. Kennelijk zijn de onderwerpen té gevoelig (en daarmee het risico te groot).
Deze week presenteerde Wereld Natuur Fonds het Living Planet Rapport-NL, ofwel #LPRNL. De studie werd uitgevoerd door vele organisaties en het CBS voerde de berekeningen uit. Dit zorgde voor flinke power op sociale media: 539 berichten over het rapport in één dag.
Tot slot nog één tip. Vorige week onderzocht ik het sentiment op reviewsites en het resultaat was dat het sentiment daar totaal onvergelijkbaar is met sociale netwerken. Hou daar dus rekening mee bij het monitoren van je merk!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!