Crisis en complimentjes wisselden elkaar af deze eerste week van maart. Dat ging er zo aan toe:
Crisis bij Dolfinarium
Een presentator van het tv-programma Rambam ging stage lopen bij Dolfinarium en kwam met schokkende conclusies. De reactie van Dolfinarium was krachtig. Op social zag deze week er zo uit voor Dolfinarium: veel berichten met uitgesproken sentimenten.
Zoals je ziet, er is negativiteit maar ook nuance. Fans scharen zich achter het dierenpark. Deze case vertoont dan ook veel gelijkenissen met een eerdere social media crisis bij Dolfinarium.
NOS gijzeling
We blijven even bij een crisissituatie. Ruim een jaar de gijzeling door Tarik Z. van het NOS-journaal, kwam er een wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van Twitter die avond. Wat zagen de onderzoekers? Een echo-effect (“dom retweeten”) én een zelfcorrigerend vermogen: fact-checking. Lees de volledige analyse hier.
Complimentjes
Van crisis naar complimenten. Ruim 15 duizend mensen hadden het vorige week maandag over complimentendag. Het overgrote deel werd verstuurd vanuit Twitter (hoezo Twitter een klaagplatform?). Opvallend was dat het Twitteraccount van het CDA het woord complimentendag het meest gebruikte. Het CDA bedankte hun vrijwilligers. Naast het CDA waren er meer merken die deze dag aangrepen om zich te profileren. Maar hoe reageer je als merk eigenlijk op complimenten? SWOCC zette het op een rij.
Tot slot, de Oscars! Leonardo diCaprio vestigde een Twitterrecord: met 440 duizend tweets in één minuut bezorgde hij Twitter ronkende servers en het was dan ook de meest-betwitterde minuut ooit. Sowieso werden er miljoenen #Oscar-tweets verstuurd. Daar droomt iedere marketeer toch van?!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!