Millennials voor je winnen? Wees creatief

“Studenten kiezen massaal voor Google als werkgever”, zo kopte een artikel in de Metro van afgelopen week. Waardoor ik me meteen afvroeg of de jeugd echt massaal geïnteresseerd is in het vakinhoudelijke aspect van Google, of dat het toch meer een kwestie is van het sterk tot de verbeelding spreken van de merknaam?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Merken steeds groter onderdeel van onze identiteit
Het artikel* stelt dat, volgens onderzoek van Universum, Google ’s werelds meest aantrekkelijke werkgever is. Het merk Google an sich lijkt zijn functie al lang voorbijgestreefd te zijn. Ook uit de studie die dit jaar door Millward Brown is uitgevoerd, bleek al dat merken tegenwoordig in sterke mate verweven zijn met ons dagelijks leven. Dit jaarlijkse onderzoek berekent de waarde van de grootste en sterkste merken door consumenten opinies te combineren met financiële data. In de top-100 van dit jaar kwam Google ook als meest waardevolle merk uit de bus. Voor Google betaalde vooral de innovatieve focus van het afgelopen jaar zich uit. Maar ook aan de rest van de lijst is te merken dat merken tegenwoordig meer moeten zijn dan een functioneel product en ook op emotioneel niveau steeds meer onderdeel van ons leven moeten zijn. Sterker nog, merken maken een steeds groter onderdeel uit van onze identiteit.

Millenials – de Reset generatie
Toch zouden, volgens een interessant onderzoek van Initiative,  juist de 25-34 jarigen zeer cynisch zijn ten opzichte van de manier waarop merken hen door middel van marketing aanspreken. In hun onderzoek spraken zij met 10.000 jongeren uit 19 verschillende landen. Deze doelgroep, de zogenaamde ‘millenials’ – waar ik mijzelf ook toe mag rekenen- , zou de meest zelfbewuste en merkbewuste generatie ooit zijn. Initiative duidt ons echter ook wel als de reset generatie aan. Dit zou toe te schrijven zijn aan het feit dat mijn generatie gevormd is door de recessie, waardoor onzekerheid een manier van leven is geworden. We zijn groot geworden met veel baanverlies, baanonzekerheid en inkomensverlies. Waardoor we onzeker en angstig zijn geworden, geld een grote zorgenbron is en zaken als werk sneller als ‘tijdelijk’ beschouwen. Waren we traditioneel nog de groep met een hoger besteedbaar inkomen, nu hebben we juist een gebrek aan geld. Als merk zul je dus juist extra je best moeten doen om het scepticisme wat kenmerkend is voor ons weg te halen.

Aanpassen, samenwerken en creëren
Het kennen van je doelgroep lijkt belangrijker dan ooit en er zijn 3 thema’s te identificeren waar millenials zich wereldwijd door laten kenmerken. Deze 3 kenmerken betreffen hun aanpassingsvermogen, samenwerking en creatief vermogen.

Aanpassingsvermogen
Millenials hebben geleerd zich aan te passen aan een bepaald niveau van onzekerheid en keuzes. Minder culturele beperkingen geven een groter gevoel van vrijheid, maar tegelijkertijd dwingt de economie om meer in het nu te leven zonder al te veel vooruit plannen. Het leven voelt minder eerlijk, maar tegelijkertijd zijn er meer opties en grotere vrijheid. Des te belangrijker is het geworden om open-minded te zijn en het vermogen te bezitten je aan te kunnen passen.
Om als merk dus in touch te zijn met deze generatie is het van belang om open te staan voor deze waarden, met keuze en vrijheid hoog in het vaandel en acceptatie en empathie voor verscheidene levensstijlen.

Samenwerkingsvermogen
Technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat we allemaal verbonden zijn met elkaar waardoor we alle kennis, ervaringen en meningen die we bezitten kunnen delen. Dit heeft het gevoel versterkt dat grootste dingen tot stand gebracht kunnen worden door samen te werken.
Dit heeft de dynamiek tussen merk en consument wel volledig veranderd. Millenials beseffen inmiddels wel hoeveel macht zij als consument kunnen uitoefenen. De hedendaagse technologische ontwikkelingen hebben hier aan bijgedragen: social media zijn getransformeerd van een manier om met je vrienden in contact te staan tot een marketing instrument. Ze zijn beter geïnformeerd en hechten niet langer enkel aan de mening van de buurvrouw, maar eerder aan de reviews van velen mensen wereldwijd. Kortom, heb respect voor je doelgroep en maak juist gebruik van social media om signalen te krijgen over hoe samenwerkingen en collectieve ervaringen informatie geven over hoe de markt te betreden.
 
Creatief vermogen
Opgroeien in een tijd van snelle innovatie en creativiteit heeft het creatief vermogen versterkt: het herkennen van de kracht van innovatie en creativiteit, zowel in het eigen leven als in dat van merken.
Millenials begrijpen hoe moeilijk het is voor merken om zich te blijven vernieuwen, maar creativiteit heeft boven alles betrekking op de capaciteit hebben om risico’s te durven nemen in een heftig competitieve omgeving. In de wereld van de marketing is alles wel eens gezegd en gedaan, maar mensen besteden aandacht aan merken die de routine verbreken en een twist geven aan iets. Durf dus risico’s te nemen en lef te tonen! Let er – gegeven een stukje gezond scepticisme- wel op authentiek en eerlijk te zijn over wat je merk behelst en waar het voor staat.

Samengevat kunnen we stellen dat (toekomstige) millenials van merken vragen wat de maatschappij tegenwoordig van hen vraagt. Ze ervaren een spanning tussen het leven in een globale economie die steeds competitiever voelt in combinatie met een sterk gevoel meer keuzes en vrijheid te hebben om te leven zoals ze zelf willen. Daarnaast stellen Social media en opkomende technologieën in staat samen te werken, te delen en te werken op meer persoonlijke, bevredigende en flexibele wijze. Dit alles heeft geresulteerd in een creatieve generatie, gekenmerkt door aanpassingsvermogen en veerkrachtigheid: zaken die ook van een merk verlangt worden!

Ook uit het krantenartikel bleek dat de (toekomstige) millenials het niet zozeer meer te doen is om een hoog salaris en snelle kansen op doorgroeimogelijkheden, maar dat vooral een creatieve, dynamische en vriendelijke werkomgeving gewaardeerd wordt. Al met al dus niet zo verwonderlijk dat de (toekomstige) millenials massaal voor Google kiezen. En mocht dit ooit veranderen, dan heeft Google vast wel ergens een grote reset knop!

*Artikel: Initiative “Millenials – debunking the millenial myth’, 2014

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie