Per 1 maart is Micha Medendorp gestart als chief marketing officer bij het Nederlandse cosmetica- en retailmerk Rituals. Hij volgt daarmee de a.i. CMO René Repko op, die medio maart de overstap maakte naar discountwarenhuis Action.
Medendorp zat hiervoor onder meer 8 jaar bij Heinz, waar hij het tot directeur marketing Benelux bracht. Daarvoor zat hij ook bij Mars, Accenture en Lost Boys. ‘Het voelt voor mij een beetje als de derde fase in mijn carrière’, zegt Medendorp, ‘retail is nog nieuw voor mij.’
Medendorp hoefde niet lang na te denken om ja te zeggen tegen de uitdagingen. ‘Het is een fantastisch mooi internationaal merk met Nederlandse roots.’ Medendorp is onder meer aangetrokken vanwege zijn internationale ervaring. ‘Vanuit het Nederlandse hoofdkantoor, zit Rituals in de transitie naar een internationaal bedrijf. Dan is het belangrijk om regels op te stellen over wat je wel en niet doet. Er moet een internationaal allignment worden neergezet, zodat iedere marketeer het in één keer snapt.’
Europa blijft volgens Medendorp de komende jaren nog een belangrijk domein voor expansie. ‘We hebben hier nog veel te winnen. In Duitsland hebben we een aardige dekking, maar in een volwassen markt als Groot-Brittannië zijn we nog klein. Dat wil niet zeggen dat we niet over de grenzen van Europa heen kijken, maar Europa blijft voor ons belangrijk.’
Verder ziet Medendorp het als zijn opdracht om het in bestaande markten spannend te houden door vernieuwingen en om nog een slag te maken naar omnichannel-marketing.