Uit het onderzoek ‘De Brandscan’ is de stad Amsterdam als verleidelijkste merk uit de bus gekomen. Dat werd vorige week bekend gemaakt. Bij ‘het merk’ Amsterdam worden gevoelens als ‘ontdekken’, ‘trots’, ‘individueel’, ‘creatief’, ‘luxe’, ‘plezier’ en ‘vrijheid’ worden het sterkst ervaren. De onderzoekers: ‘De stad roept zodoende veel en uiteenlopende gevoelens op, wat Amsterdam erg interessant en verleidelijk maakt.’
Het onderzoeksbureau dat de ‘Top 100 Meest Verleidelijke Merken’ opstelt, Totta Research, doet dat dit jaar voor de tweede keer (onderzoekverantwoording, zie onderaan dit artikel).
Dit zijn de eerste tien merken in de Top 100 Meest Verleidelijke merken 2016:
- Amsterdam
- RTL4
- Tesla
- Apple
- Youtube
- NPO1
- VARA BNN
- Samsung
- Nu.nl
- ANWB
Bart Wichers, Commercieel Directeur bij Totta Research, vindt de ‘Top 100 verleidelijke merken’ een belangrijk en waardevol onderzoek. “Hoewel mensen denken dat ze hele bewuste keuzes maken, is niets minder waar. Daarom zijn we bij Totta continu bezig met nieuwe, betere manieren om inzicht te bieden in het bewuste en onbewuste gedrag van mensen. Er zijn diverse onderzoeken die resulteren in ranglijsten van merken. Ons onderzoek is echt gericht op het grotendeels onbewuste gevoel dat mensen bij een merk hebben. En dat slaat aan bij onze opdrachtgevers gezien de groei van ons merkonderzoek en de opkomst op ons event”, aldus Wichers.
Kenmerkend voor de top 10 is een oververtegenwoordiging van mediamerken en dat is een groot verschil met vorig jaar. Kijk maar:
Dit zijn de eerste tien merken in de Top 100 Meest Verleidelijke merken 2015:
- Hema
- YouTube
- Samsung
- KLM
- Ikea
- Apple
- Tesla
- Douwe Egberts
- BMW
Anders
Overigens geldt niet alleen voor de top 10 dat de lijst sterk afwijkt, dat geldt ook voor de top 100. (De volledige top 100 van 2016 vindt u hier.) Zo stelt Totta zelf al vast dat Hema en Google ‘interessante dalingen’ laten zien. Totta: ‘Vorig jaar stond Google nog op de eerste plaats, dit jaar is het merk gezakt naar de twaalfde plek. Opvallend is ook de plek van Hema. Hema bemachtigde vorig jaar de tweede plaats, maar is dit jaar gezakt naar de vijftiende plaats.’
Inschrijven
Misschien opvallender is dat er veel merken (hoog!) in de top 100 staan die vorig jaar überhaupt niet in stonden. De verklaring daarvoor is dat die (en andere merken) vorig jaar niet meeliepen in het onderzoek. Celeste Miller, specialist branding en imago-onderzoek bij Totta: ‘De lijst is inderdaad wat veranderd omdat de 100 merken die we toetsen bepaald worden door inschrijvingen, de top 25 bruto media bestedingen en de top 10 van vorig jaar. Dit jaar hebben veel mediamerken zich in geschreven en vorig jaar bijvoorbeeld ook goede doelen. Dit jaar hebben we voor het eerst Amsterdam en Rotterdam meegenomen.’ Die veranderingen maken dat de totale lijst ook anders is geworden.
Gevoelens
Miller zegt dat ze niet had verwacht dat Amsterdam meteen het hoogst zou scoren, maar toch vindt ze dit geen gekke uitslag. ‘Amsterdam roept heel veel verschillende gevoelens op.’
Onderzoekverantwoording
De Brandscan heeft eind 2015 de merkverleiding van 100 onder 7500 consumenten getoetst. Het onderzoek maakt gebruik van het 23plusone-model. Dit model omvat de 24 universele menselijke drijfveren. Dit zijn onze grotendeels onbewuste en emotionele behoeften, motivaties en belangen als veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is al deze drijfveren aan te spreken, hoe sterker het gevoel bij het merk en hoe verleidelijker het merk is.