Marketing en communicatie in de publieke sector: de ontwikkelingen in het vak en op de arbeidsmarkt

Waar liggen de marketing- en communicatie uitdagingen binnen het publieke domein? En wat gebeurt er op de arbeidsmarkt? Dat lees je hier!

Marketing en communicatie in de publieke sector
SchaalX public

Dit jaar lanceerde SchaalX het label ‘SchaalX public’: het label voor digital-, marketing- en communicatievacatures in het publiek domein. We vragen leadconsultant Erik de Vogel over de ontwikkelingen binnen deze sector. Waar liggen de uitdagingen en wat gebeurt er op de arbeidsmarkt?

Wat zijn de uitdagingen in marketing en communicatie voor de publieke sector?

“We zien dat binnen publieke organisaties afdelingen communicatie vaak nog een te reactieve en uitvoerende rol hebben in plaats van de rol als volwaardige gesprekspartner voor de organisatie. Ook hebben organisaties binnen de publieke sector te maken met een moeizame integratie van social media of ontwikkelingen op het gebied van data in hun dagelijkse communicatiebeleid. Vaak is er nog te weinig notie van de schat aan data die publieke organisaties beheren, laat staan van het slim gebruik ervan. Hetzelfde geldt voor het meetbaar maken van communicatie, zoals het effect van een campagne, online reputatiemanagement of digital public affairs.”

In welk soort functies zie jij de vraag toenemen?

“In de publieke sector worden nog steeds veel traditionele ‘brede’ communicatiefuncties gevraagd. Tegelijk zien we een stijging in de vraag naar specialisten, waarbij met name de behoefte aan digitale kennis opvallend is. Wat ook opvalt is dat steeds meer publieke organisaties kennis en expertise vragen uit andere, met name commerciële organisaties. Een trendbreuk met het verleden, waarin vaak voor de veilige oplossing werd gekozen. Bijvoorbeeld gemeentes die ervaring bij een gemeente vragen worden schaarser. Deze positieve ontwikkeling zie we overigens nog sterker in het onderwijs en de zorg.”

Wat kan de publieke sector leren van de commerciële sector?

“Publieke organisaties kunnen op verschillende manieren veel leren van commerciële organisaties. Met name het handelen vanuit klantperspectief en -behoefte: hetgeen commerciële organisaties bestaansrecht geeft. In de non-profit sector is deze manier van denken en doen nog lang niet overal vanzelfsprekend, terwijl ook de klantbehoefte in het publiek domein (overheid, semi-overheid, zorg en onderwijs) voortdurend verandert. Hier actief op inspelen is daarmee een belangrijke learning voor publieke organisaties.”

Wat wil je marketing- en communicatiemanagers in het publiek domein meegeven als tip?

“Investeer in digitaal talent en durf te experimenteren met nieuwe technologieën op gebied van data en communicatie. Doorbreek het patroon van het traditionele werven van professionals binnen de eigen ‘veilige’ omgeving en omarm kennis en expertise vanuit andere branches. Verandering is de enige constante en mee veranderen vergt dingen daadwerkelijk anders doen!”

Wil je meer weten over de ontwikkelen in digital, marketing en communicatie binnen de publieke sector? Of ben je op zoek naar professionals die jou verder kunnen helpen met de digitale ontwikkelingen? Neem dan contact op met SchaalX: 030 263 14 14 of mail naar info@schaalx.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →