Mark Blok gaat weg als chief communication officer bij Ikea Nederland. Het is nog niet bekend wat hij hierna gaat doen. Blok werkte 3,5 jaar voor de keten in woninginrichting.
Blok schrijft dat hij al een aantal maanden het gevoel heeft ‘dat ze zonder mij kunnen’. ‘Ik ben superambitieus, maar dat zit 'm niet in mijn positie of de grootte van de afdeling’, schrijft hij op zijn LinkedIn-pagina. ‘Wie Mark Blok is, dat vind ik helemaal niet interessant voor mijn baan (…) Mijn job is: mezelf overbodig maken. Zorgen dat het team het zelf doet, zelf verantwoordelijkheid neemt, zelf dingen oppakt.’ Dat moment is nu gekomen.
Kop dicht
Mark Blok had een vliegende start van zijn loopbaan toen hij in 2012 de Shell Stimulation Award for Excellence in Corporate Communication won met zijn boek Kop dicht, Mond open over corporate silence. Hij was destijds werkzaam bij Strategy Consultant bij Proof Reputation.
Via verschillende functies bij ING, AkzoNobel, KPMG en de NS belandde hij in 2015 bij Ikea, aanvankelijk als specialist communicatie en employer branding. De afgelopen drie jaar was hij als chief communication officer verantwoordelijk voor corporate communicatie, waaronder interne communicatie, public affairs, corporate PR en employer branding.
Prettig vernieuwend
Blok maakt al een aantal jaar deel uit van de 25 meest inspirerende communicatieprofessionals van Nederland van Communicatie Magazine, dat een jaar geleden opging in Adformatie. Hij werd daar omschreven als ‘prettig vernieuwende’, realistische professional. ‘Begin en eindig bij je medewerkers. Enfin, u kent wel: dooddoeners genoeg in dit vak. Maar Blok doet wat hij zegt. Binnen de kaders van wereldmerk Ikea.’
Blok schrijft zijn vertrek niet eenvoudig op te vatten: ‘Hoewel het de juiste beslissing is om verder te gaan, zal het moeilijk zijn omdat ik me zo verbonden voel met de mensen, het team en het bedrijf.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!