Danone heeft Marieke van Balen per 21 januari aangesteld als head of marketing Danone Nederland (zuivel). Van Balen kiest voor Danone vanwege een combinatie van factoren. Onder meer omdat het voedingsmiddelenconcern een sterke focus heeft op ‘purpose’.
‘Ook wel omdat ik er bijna 11 jaar zat, hoewel dat niet de hoofdreden is. Er was bij Pepsico altijd wel weer een uitdaging. Maar bij een nieuw bedrijf is alles echt nieuw, ken je de mensen nog niet en wordt je op jezelf teruggeworpen. Ik was toe aan écht iets nieuws.’
Terugkomen mag
De laatste positie die Van Balen bekleedde bij Pepsico was die van commercial director nutrition Benelux. ‘Ik wilde nog steeds wel gave marketingdingen doen, maar dan had ik de stap naar internationaal maken en ga je naar de UK. Daar heb ik geen zin in.’
Opvolging uit eigen kweek
Van Balen wordt bij Pepsico opgevolgd door Joris van der Schoot (37). Hij kwam in 2007 bij Pepsico en kwam daar na een break van twee jaar (onder meer Duracell) in juni 2017 weer terug in de rol van senior manager category management.
Van der Schoot Hij zal dan eindverantwoordelijk zijn voor de Nutrition categorie (onbijtgranen en sappen) voor PepsiCo Benelux, met merken als Quaker, Tropicana en Naked. Hij gaat in die rol over het marketingbeleid en de strategie-ontwikkeling voor alle kanalen in de Benelux.