Overslaan en naar de inhoud gaan

Mara Janssen: ‘Ik kan goed de pareltjes eruit vissen'

TALENT SPOTTING | Industrieel ontwerper wordt strateeg bij creatief bureau. En niet zonder succes.
Mara Janssen
Mara Janssen: 'Ik kan goed de pareltjes eruit vissen.'
Mara Janssen
Mara Janssen: 'Ik kan goed de pareltjes eruit vissen.'

Industrieel ontwerper wordt strateeg bij creatief bureau. Misschien niet de meest voor de hand liggende carrièrekeuze. Wel voor Mara Janssen (27) die naast analytisch, technisch en strategisch ook nog eens behoorlijk creatief is.

related partner content for mobile comes here

Janssen is sinds eind 2021 creatief strateeg bij het Amsterdamse Selmore Creative Agency. Hoe is dat zo gekomen? ‘Ik kwam er op het VWO na een beroepskeuzetest gedaan te hebben achter dat de studie Industrieel Ontwerpen echt iets voor mij was. Ben toen als enige uit de klas naar de TU in Delft gegaan. Nooit spijt van gehad, en ook mijn Master Strategic Product Design bleek een schot in de roos. Tijdens een gastcollege gegeven door Anja Froeling, managing director bij Selmore en nu mijn baas, vertelde zij over het bureau en over hun manier van werken, met guiding ideas, werken vanuit en leidend idee dat sturing geeft aan een hele organisatie.

Dit was ook de manier waarop ik een project aanvloog. Ik realiseerde me toen dat ik daar moest werken. Heb na het college direct aan Anja gevraagd of ik stage mocht komen lopen en dat mocht. Sterker nog, ze wilden me graag houden. Moest eerst nog even afstuderen, dus heb ook bij Selmore mijn afstudeeropdracht How to exploit the unexploited potential of brand ideas afgerond. In andere woorden: hoe kun je een merkidee tot ‘het volle potentieel benutten? Denk bijvoorbeeld aan ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue. Die glimlach zie je overal terug, bij de medewerkers, de sfeer die het merk uitstraalt en de manier waarop het publiek het merk ziet. Zo mooi als je dat voor elkaar krijgt, maar zoiets lukt alleen als het echt klopt bij de kern van de organisatie, als het niet alleen maar een 'jasje 'is.  

Haar eerste functie bij Selmore was die van strateeg. Inmiddels is zij creatief strateeg. Wat is het verschil? Al snel werd gezien dat ik anders was dan andere strategen. Ik ben denk ik creatiever dan een strateeg pur sang, denk meer vanuit een idee of concept. Veel strategen zijn superanalytisch, maken plannen en overzichten gebaseerd op de platte doelstelling. Ik zit meer op het snijvlak richting creatie. Wat ik hier hoor is dat ik goed ben in de pareltjes eruit vissen, snel een probleem kan overzien en snel zie waar de potentie zit.'

Bureaus geven jongen mensen vaak niet de handvatten die zij nodig hebben

Naast  haar werk voor Selmore is Janssen ook druk met haar werk voor het talentenplatform Raw, waar zij in het bestuur zit. Janssen: ‘De impact die wij maken met ons platform, geeft zoveel voldoening. Ik doe wel eens koffietjes  met jonge (aankomende) talenten. We praten dan over mijn ervaring en over mijn liefde voor het vak. Ik geef die liefde graag door en help hen graag. Voor sommigen is het moeilijk om deze wereld binnen te komen en te blijven. Ook omdat de bureaus vaak niet de handvatten geven die zij nodig hebben. Daar maken wij ons ook hard voor; bureaus duidelijk maken hoe belangrijk goede begeleiding van jonge mensen is. Gelukkig zit dat bij Selmore helemaal goed.’

Het is duidelijk, Janssen zit op haar plek, zowel bij Selmore als bij Raw. Hoe ziet zij de toekomst? ‘Voorlopig zit ik hier helemaal goed inderdaad, maar ik ben wel ambitieus, lacht ze. ‘Zou als Rotterdamse ooit nog graag eens mijn eigen bureau willen beginnen in mijn eigen stad.’

cv

*Creatief strateeg Selmore *bestuurslid Raw * jr. jurylid Effies *stage en afstuderen Selmore *TU Delft, Master Strategic Product Design, Bachelor Industrieel Ontwerpen * VWO

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in