Ons loopbaan-overzicht. Met topcreatieven die Dentsu inruilen voor 180 Amsterdam, een voetbaltransfer en een budgetvoorlichter die zich na 19 jaar bij het afval zet.
Gabriëlla Bettonville vertrekt na 19 jaar bij het Nibud
Ze was lang het gezicht van Nibud. In 2004 begon Gabriëlla Bettonville als woordvoerder en communicatieadviseur, vijf jaar later mocht ze Communicatie gaan leiden en sinds 2018 is ze strategisch adviseur corporate affairs en issuemanagement. Maar met ingang van 1 april niet meer. Bettonville maakt de overstap naar de Stichting Afvalfonds Verpakkingen en gaat zich daar bezighouden met pr–, positionerings- en gedragsveranderingsvraagstukken.
Maarten Roomer nieuwe directeur marketing en media AZ
Transfernieuws van AZ. De Alkmaarse betaald-voetbalclub heeft een nieuwe marketing- en mediadirecteur binnengehaald. Maarten Roomer stapt over van Mobiel.nl, waar hij de afgelopen 5,5 jaar als marketing director werkte. Een opvolger is nog niet bekend.
Roomer heeft een voetbalverleden, zowel op het veld als in marketing. Hij was lang de doelman van de Amsterdamse voetbalclub WV-HEDW en ging later aan de slag als keeperstrainer. Hij zette onder meer een keepersschool op in de VS en traint niet de goalies van SV Huizen.
Als markerteer was hij onder meer hoofd marketing bij Voetbal International, accountmanager bij AD - Sportwereld en brandmanager bij De Lotto.
Strategisch adviseurs Gabry de Kovel en Marjolein Schikker naar Van Luyken
Van Luyken heeft twee nieuwe strategisch communicatieadviseurs in huis gehaald. Gabry de Kovel is gestart als MT-lid, ze gaat aan de slag voor het bedrijfsonderdeel Crisis. Marjolein Schikker werkt sinds kort als strategisch adviseur binnen het bedrijfsonderdeel Advies.
Met de komst van Gabry de Kovel gaat Van Luyken focus aanbrengen op het gebied van crisiscommunicatie. ‘Crisiscommunicatie maakt al sinds jaar en dag onderdeel uit van onze dienstverlening’, aldus managing partner Youssef Eddini. ‘We zien aan de kant van opdrachtgevers een toenemende behoefte aan advisering op dit gebied en daarmee ook groeikansen.’
De Kovel vormt samen met managing partners Youssef Eddini en Erik Visser en manager Maaike Vissink van De Trainingsstudio vormt het managementteam van het bureau.
Voor de poot ‘Advies’ is Marjolein Schikker aangetrokken. Ze werkte bijna 10 jaar voor Porticus, de organisatie die de filantropische activiteiten van de familie Brenninkmeijer, de oprichters van C&A, coördineert en ontwikkelt. Hiervoor was ze 9 maanden werkzaam bij de ngo Treedom.
Woordvoerder Marloes Derks van CPNB naar Kansspelautoriteit
Marloes Derks vertrekt bij het CPNB en wordt woordvoerder bij de Kansspelautoriteit. Derks werkte anderhalf jaar bij de promotie-organisatie voor het Nederlandse boek en was aanspreekpunt voor de campagnes gericht op volwassenen.
Ze werkte eerder vijf jaar als account- en content-director bij het communicatiebureau Yellow Communications, dat later verder ging als Clarity. CPNB-collega Maud Aarsen neemt tijdelijk de taken van Derks over.
Liselotte van de Lustgraaf naar Polestar Nederland
Liselotte van de Lustgraaf-Johansen is begonnen als PR & Event-manager bij Polestar Nederland. Ze wordt verantwoordelijk voor de PR- en eventstrategie van Polestar voor de Nederlandse markt en rapporteert aan Valéry Gresnigt, head of Marketing & PR.
Polestar is een Zweeds automerk dat zich na een lange samenwerking met Volvo in 2017 afsplitste om de elektrische ambities van het merk te leiden met auto’s als de spectaculaire Polestar 1 en de ambitieuze gezinsauto Polestar 2. Onlangs werd de Polestar 3 gelanceerd, later dit jaar volgt de ‘4’.
Van de Lustgraaf werkte onder meer als PR-adviseur voor Newslab en MaisonPR, en stapte daarna over naar We Fashion, waar ze zich naast public relations op merkactivatie richtte. Laatstelijk was ze brand manager bij Made.com.
Topcreatieven Kika Douglas, Samyr Souen en Bern Hunter verruilen Dentsu voor 180 Amsterdam
De internationaal gelauwerde Kika Douglas gaat aan de slag als de nieuwe chief creative officer bij 180 Amsterdam. Ze komt van Dentsu Creative Amsterdam (voorheen Achtung), waar ze de laatste vijf jaar actief was als creative director, executive creative director en meest recent chief creative officer. Hier maakte ze ook deel uit van het wereldwijde Dentsu Creative Council.
Douglas neemt het stokje over van chief creative officer Kalle Hèlzen, die 180 Amsterdam vorig jaar mei verliet. Douglas gaat per 1 mei officieel aan de slag in haar nieuwe rol.
Verder heeft 180 Amsterdam het duo Samyr Souyen en Bern Hunter van Dentsu Creative Amsterdam overgenomen. Dit duo was daar de laatste twee jaar actief als executive creative director, waar het een prominente rol speelde in veel bekroonde campagnes, zoals Snelweg Sprookjes voor Volkswagen en Adobe x Bowie. Bern Hunter werkte in een verder verleden bij Wieden+Kennedy Amsterdam, Samyr Souen werkte bij bureaus als AKQA (Portland) en Sid Lee (New York).
Wietske Rodenhuis nieuwe directeur Q42
Wietske Rodenhuis is aangesteld de nieuwe directeur van digital product-studio Q42. Ze neemt het stokje over van Stef Brooijmans.
Rodenhuis wordt samen met de twee andere directeuren, Chris Waalberg en Jasper Kaizer, verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bureau met vestigingen in Amsterdam en Den Haag.
Nadat Q42 vorig jaar samenging met designbureau Fabrique en het Zweedse consultancybureau Arc Arise, is Brooijmans zich meer gaan richten op 'de verdere groei' van de bureaugroep. Hij blijft wel aan als chief finance officer van Q42.
Wietske Rodenhuis is sinds 2018 werkzaam bij Q42, eerst als projectleider en de laatste jaren ook als partner