Instagram komt eindelijk met langverwachte update.
Is het eindelijk mogelijk? Posts inplannen op Instagram?! Instagram heeft bekend gemaakt dat het bedrijven in staat gaat stellen om posts in te plannen. Er waren al lange tijd onofficiële tools beschikbaar die een push-notificatie stuurde wanneer het tijd was om een post te publiceren. Maar echt inplannen kon nog niet. Tot nu! Waar je voorheen alleen concepten kon ‘klaarzetten’, kun je straks met tools als Hootsuite, SocialFlow en Sprout social posts daadwerkelijk inplannen. Dit kan doordat Instagram de ‘plan-functie’ heeft toegevoegd aan haar API. Kleven er ook nadelen aan? Ja, helaas is het nog niet van toepassing op advertenties én heb je externe tools nodig.
Facebook stoeit met privacy
Wat doet Facebook eigenlijk met je data? Veel mensen denken daar over na en hebben er twijfels bij. Om het voor ons gebruikers wat duidelijker te maken heeft het bedrijf nu aangekondigd om de privacy-instellingen te versimpelen. Dit maakte zij bekend op de Data Privacy Day. Nee, dat is geen toeval. Misschien dat je het al op je tijdlijn bent tegengekomen, de korte en informatieve videootjes over hoe Facebook met je privacy omgaat. In deze video’s wordt onder andere duidelijk dat er een heus Privacy Center is opgericht, hierin staan al je belangrijke privacy-instellingen op één plek. Zo kan je vanuit deze plek alles wat te maken heeft met jouw gevoelige informatie regelen.
Instagram pakt door!
Er komen nog meer updates aan voor Instagram. Naast de mogelijkheid om posts in te plannen werkt Instagram nu ook aan een videochat functie. Hier kwam het – doorgaans goed geïnformeerde – WABetalInfo achter in een bèta-versie. De functie is daar beschikbaar wanneer je in een actieve chat zit. Waarom Instagram dit zo interessant vindt om toe te voegen? Snapchat natuurlijk! Bij Snapchat is het chat-gedeelte inclusief de mogelijkheid tot (video)bellen namelijk nog wél populair, dus Instagram wil dit ook ‘afpakken’. Het schaamteloos kopiëren wordt eindeloos voortgezet. Wordt dit de doodsteek voor Snapchat?
Groot social media onderzoek is weinig verrassend
Newcom doet als sinds 2010 onderzoek naar het social media gebruik in Nederland, dus ook dit jaar. De resultaten zijn weinig verrassend. Samengevat; Snapchat en Youtube zijn populair onder jongeren, Instagram groeit nog steeds en ouderen vind je vooral op Facebook. Niets is zo groot als Whatsapp en er is niemand te vinden die social media vertrouwt.
Instagram is niet te stoppen, met meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland is het platform de snelst groeiende social media-service die we gebruiken. Die snelle groei komt voornamelijk doordat zowel ouderen als jongeren het platform interessant vinden. Dit is bij een platform als Snapchat natuurlijk totaal anders. Linkedin staat altijd hoog in de noteringen, dit jaar met liefst 4,4 miljoen Nederlandse accounts. Wat opvalt is dat gebruikers niet heel actief zijn. Grote kans dat ze pas actief worden wanneer ze van baan willen veranderen.
Whatsapp is de grote winnaar, liefst 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken het. Daarna komt Facebook met bijna 11 miljoen, gevolgd door Youtube. Veel mensen zien in Facebook meer een social media platform en Whatsapp meer als chatdienst, Facebook blijft dan de allergrootste – ondanks de leegloop van jongeren.
Wat we in 2019 kunnen verwachten? Waarschijnlijk veel van hetzelfde. Zal Twitter dan nog bestaan? en wat te denken van Snapchat? Misschien komt er nog wel een nieuwkomer bij! Wie weet.
Zo zijn we aan het einde gekomen van de #lekkersociaal van deze week!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketing bureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!