Als wij vertellen dat je binnenkort samen met Beyoncé een live video kunt maken, geloof je ons dan? Waarschijnlijk niet! Maar theoretisch zou dat nu echt mogelijk zijn. Gebruikers, die naar een livestream op Instagram kijken, kunnen vragen of ze mee mogen doen. Wordt dat geaccepteerd dan zijn jullie samen live. Dus gewoon vragen als Beyoncé een live-video uitzendt. Ze moet vervolgens alleen even accepteren. Komt goed toch?
Hoe langer de streak hoe beter
Als je iets niet wilt kwijtraken, is het wel een streak op Snapchat. Een streak behouden is voor de jonge doelgroep een kwestie van leven of dood. Even voor de mensen die het niet kennen: een streak laat zien hoeveel dagen er achter elkaar Snaps zijn gestuurd tussen twee personen. Snapchat heeft dit bedacht en je kunt wel raden welk bedrijf nu ook de streak introduceert. Facebook of course! Een select aantal accounts heeft in Messenger nu ook de optie om een streak te hebben. De streaks zijn bedoeld om mensen aan het messagen te houden. Wij zijn benieuwd of het op Facebook net zo’n succes gaat worden.
Eerlijkheid duurt het langst
YouTube is een krachtig platform, liefst 86% van de jongeren gebruikt het dagelijks. Daarnaast hebben de video’s vaak grote invloed op de jongeren. Juist daarom is het zo belangrijk dat er openheid is over reclame. Toch gaat dit nog lang niet altijd goed en daarom zijn er vier nieuwe regels gekomen. Zo moet een YouTuber altijd duidelijk naar voren laten komen in een video, dat hij betaald heeft gekregen. Dit kan door het in de video te vertellen en het onder aan de beschrijving te zetten of door het drie seconde lang in beeld te laten zien (bijvoorbeeld witte tekst op zwarte achtergrond).
Verder moet een YouTuber, als hij een product of dienst gratis heeft gekregen of met korting, dit altijd vermelden. Tot slot moet een YouTuber óók aangeven wanneer hij iets zelf betaald heeft. Het klink misschien gek, maar het zorgt wel voor duidelijkheid. Veel YouTubers hebben kijkers die niet weten of iets nou zelf gekocht is of niet. Eén ding is zeker, transparanter gaat het in ieder geval worden.
Iedereen kan nu helpen
Bij een aanslag of ramp wil je natuurlijk meteen weten of je vrienden veilig zijn. Gelukkig kun je dit met de Safety Check op Facebook direct zien. Daarnaast willen de meeste mensen ook hulp aanbieden. Tot voor kort was hier geen platform voor in Nederland, maar vanaf nu is dit wél mogelijk! Vanaf vandaag kun je bij de Safety Check ook hulp vragen of aanbieden. Denk aan het aanbieden van kleding, voeding of onderdak. In andere landen was dit al mogelijk maar nu dus ook in Nederland.
Bye bye
Je hebt van die mensen die een hele uitgesproken mening hebben. Sociale media lenen zich er natuurlijk uistekend voor om al deze meningen ongefilterd de wereld in te slingeren. Het platform waar je dat het allerbeste kunt doen? Twitter! Op Twitter krijgen geverifieerde accounts een blauw vinkje, wat wordt gezien als een statussymbool. Twitter heeft nieuwe richtlijnen gemaakt en hierdoor zijn de blauwe vinkjes bij verschillende accounts van bijvoorbeeld extreemrechtse blanken racisten verwijderd. Goede ontwikkeling of mag Twitter niet bepalen welke accounts een vinkje ‘verdienen’?
Jij bent weer helemaal op de hoogte van al het social nieuws en kunt nu lekker aan je weekend beginnen! Cheers!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!