#lekkersociaal 17: Over voorspellende artikelen op Facebook, een patent voor Snap en niet meer liken

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over Facebook artikelen, groei voor Linkedin en meer.

Facebook informeert de wereld

Facebook zegt dat het als doel heeft om de wereld geïnformeerd te houden. Vinden wij vrij apart aangezien de algoritmes ervoor zorgen dat we enkel kattenfilmpjes zien, maar da’s een verhaal voor een andere keer. Om de wereld op de hoogte te stellen van alles wat er speelt, lanceerde Facebook in 2013 al de ‘related articles’. Dit zijn artikelen die je wellicht interessant vindt omdat je net een andere bericht met hetzelfde onderwerp gelezen heeft. Nu gaat Facebook testen om al eerder artikelen voor te stellen die je interessant zou kunnen vinden. Een soort waarzegger dus. De onderwerpen die aan bod komen zijn zaken waar veel mensen over praten op Facebook.

Het is niet helemaal bekend waar en op welke schaal deze functionaliteit getest wordt. Mocht je het voorbij zien komen, vertel ons vooral wat je ervan vindt!

Van liken naar saven

Klik jij ook altijd op de like button op Pinterest? Nee precies, wij ook niet. En met ons vele andere Pinners niet. Daarom hebben de hoge bazen bij het inspiratie platform de beslissing genomen om de like button de laan uit te sturen. Dit betekent dat je op korte termijn enkel nog kan pins kan bewaren. Wat ons betreft is dat het hele idee van Pinterest, dus wij zijn niet zo gechoqueerd. We vinden het vooral goed om te zien dat overbodige functies verdwijnen. Lang leve functionaliteit! Zit jij nu in de stress omdat je wel een fanatieke liker bent? Maak je vooral geen zorgen, ook voor jou is Pinterest er. Je likes worden gewoon opgeslagen in een verborgen prikbord. Kan je nog lekker vaak genieten van wat je ooit leuk vond!

Stille gronden, diepe (netwerk)wateren

Ja, het zijn vooral de andere sociale platformen die vaak in het nieuws komen. Maar op de achtergrond is LinkedIn toch ook best lekker aan het groeien. Het professionele netwerk platform kondigde recentelijk aan dat ze inmiddels maar liefst 500 miljoen gebruikers hebben, verspreid over 200 landen. Dat zijn best lekkere getallen. Leuk detail is dat Nederland op plek 2 staat als het gaat om ‘most connected country’. Wij kaaskoppen hebben gemiddeld zo’n 188 connecties. En Amsterdam staat ook op twee in de categorie ‘most connected places’. Wat een netwerkers zijn we ook!

Snap strikes back

Hah! Na het eindeloze gejat van Facebook slaat Snap eindelijk terug. Of nouja, soort van. Het schijnt zo te zijn dat het camerabedrijf namelijk een flinke duit betaald heeft om het patent op geofilters te kopen. Geofilters zijn filters die gebaseerd worden op de locatie waar je op dat moment bent. Ze nemen dit patent over van een oude rivaal van Instagram, Mobli. De timing voor het verkrijgen van dit patent is uitstekend. Facebook heeft namelijk op Instagram net ook geofilters gelanceerd, echter tot nu toe enkel nog in twee steden. Mochten ze dit willen gaan uitbreiden, is de kans nu aanwezig dat ze met Snap de rechtbank in duiken.

Wij juichen stiekem wel een beetje voor Snapchat, lekker terugvechten!

 

Dit was weer de #lekkersociaal van deze week, ben je al geconnect op Linkedin met ons? 

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie