Als marketeer of brand manager barst je van de ideeën om nieuwe producten onder de aandacht te brengen, in samenwerking met creatieven. Daarbij maak je uiteraard graag vanaf het begin de beste keuzes. Een stoomcursus marketing essentials helpt je daarbij.
Stel dat jij snel met een campagne moet komen op basis van een merkboodschap en een doelgroep die er op papier herkenbaar uitziet. Dat betekent chop-chop een briefing maken, creatieven aansturen en het liefst gisteren nog een bruikbaar resultaat presenteren. Menig marketeer bevindt zich weleens in zo’n situatie waarin je eigenlijk hoort te denken: wat zijn we nu precies allemaal aan het doen? “Want hopen op scoren met haastig gebriefd werk bij een doelgroep die je niet écht kent, is als gokken bij Holland Casino”, zegt marketingprofessional Lennart Boorsma.
Resultaatgerichte toolkit
Boorsma heeft veel ervaring met het bouwen van merken en het ontwikkelen van innovatieve marketingstrategieën, voor grote en kleine merken. Volgens hem hoort goed doelgroeponderzoek tot marketing essentials; een reeks essentiële vaardigheden om sterker voor de dag te komen als marketeer. Samen met gastdocenten Elseline Ploem en Wienke Truijen biedt Boorsma (aanstormend) marketingtalent een toolkit voor goede resultaten. Die wordt aangereikt in een masterclass vol heldere uitleg en inspirerende voorbeeldcases.
Begrijp de doelgroep
Vanaf de start van de cursus leert Boorsma deelnemers consumer centric te denken, ofwel de doelgroep centraal te stellen. “Dat begint met je er eens in te verdiepen. Te vaak wordt er, vooral onder druk, gedacht vanuit aannames en vooringenomenheid. Terwijl een marketeer zich hoort af te vragen hoe een doelgroep er werkelijk uitziet en wat die mensen echt motiveert om iets te doen. En dit koppelt aan waar je naar op zoek bent, bijvoorbeeld een shopper insight, of een communicatie insight. Dit willen uitvogelen moet voortkomen uit intrinsieke nieuwsgierigheid en leiden tot onderzoek. Wanneer je wel tijd hebt, moet je achter het scherm vandaan en de stad uit. De wereld is groter dan Amsterdam. Ga eens kijken wat mensen bezighoudt in Oldenzaal, Helmond en Goes. Ja, dat kost tijd en het is belangrijk dat het niet bij een leuk uitje blijft. Dit moet een terugkerend onderdeel van je werk zijn, samen met andere functies om zo een groter lerend vermogen te creëren. Het is de essentie van je job als marketeer om mensen te begrijpen.”
Valideren voor insights
Boorsma weet uit ervaring dat contact met de doelgroep de juiste manier is om de uitgangspunten voor een campagne te valideren. “Is dat wat je als merk hebt bedacht voor de doelgroep ook werkelijk het probleem? Of is je doelgroep op heel andere zaken aan het letten waar jouw merk zich misschien beter op kan richten? Alleen als je van start gaat met de juiste insights kun je een optimale briefing maken voor een campagne.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!