Iedereen in Nederland loopt hard. Althans, zo lijkt het. Van afgetrainde Insta-atletes tot corpulente familiemannen, en alles daar tussenin. We rennen altijd en overal. We dagen de elementen uit, maar bovenal onszelf. Met ruim twee miljoen hardlopers in ons land, rennen we onszelf gezond en Linda van Rossum helpt ons daarbij met Hardlopen.nl.
‘Gewoon volhouden, doorzetten en dan haal je het wel'
Als contentmanager van Hardlopen.nl, onderdeel van de Atletiekunie, is Van Rossum sinds twee jaar hoofdverantwoordelijke voor de inhoud, de informatiestroom en alle communicatiekanalen. Ze bracht, samen met haar team, het platform Hardlopen.nl van 400.000 bezoekers per jaar naar 1.1 miljoen. Nieuwsbriefinschrijvingen gingen van 19.000 naar 70.000 en Insta-volgers van nul naar 21.000. Dat zijn klinkende cijfers, die bovendien snel zijn behaald.
Ze begon in 2018 bij de site, die toen nog niet vooruit te branden was. ‘Ik begon met contentcreatie en het inrichten van de juiste kanalen. Nu ben ik coördinator en stuur ik een heel team experts aan. Zij onderzoeken en creëren de content waarvan ik verwacht dat het onze doelgroep inspireert en helpt.’ Volgens Van Rossum geeft het team er flink het gas op en dat is dus zichtbaar in de resultaten. ‘Het is net hardlopen: ‘Gewoon volhouden, doorzetten en dan haal je het wel.’
Voorliefde voor sprint
Wie met zoveel toewijding over hardlopen publiceert, kan niet anders dan zelf ook een gepassioneerd loper zijn. Vol enthousiasme vertelt ze inderdaad over haar hardlooopgeschiedenis. Sinds haar jeugd heeft ze een voorliefde voor sprint. ‘Elk weekend trainde ik met het nationale jeugdteam voor de honderd meter sprint en de estafette. Lange afstanden houd ik niet van, tweehonderd meter was eigenlijk al te ver. Mijn record op de honderd meter is 12.03 seconden. Dafne Schippers loopt net onder de elf.’ Ze was jong. Ze was goed. En toen werd het kiezen: totale devotie aan sprinten, of studeren. Het werd studeren; sportmarketing en een premaster marketingmanagement.
'Site moet bekend worden bij alle hardlopers'
Met die studie op zak weet ze haar inhoudelijke kennis van de sport nu effectief aan de man te brengen. ‘Hardlopen.nl heeft een heel divers publiek, bestaande uit veel individuele sporters die niet zijn aangesloten bij een vereniging. Het is mijn ambitie om onze site bekend te maken bij alle hardlopers in het land als hét kennisinstituut. Wij willen hardlopers voorbereiden per profiel, van beginner tot professional, en blessures voorkomen door de juiste trainingsschema’s beschikbaar te stellen. Wij willen een platform zijn dat mensen samenbrengt, adviseert en voorbereidt en zo meer mensen in beweging brengen, voorzien van goed onderbouwd advies. We zijn nu een autoriteit en dat moeten we uitbouwen, onder meer door innovatief te communiceren. Wij helpen jou, zodat jij alleen nog maar hoeft te lopen.’
Linda van Rossum (25) is contentspecialist en -manager bij Hardlopen.nl. Toen ze moest kiezen tussen studeren of topsport bedrijven, koos ze voor Sportmarketing aan de HvA met een premaster Marketing Management aan de Tilburg University. Haar doel nu is dat iedereen die hardloopt, Hardlopen.nl kent. Zelf traint Linda nu voor de marathon. |