De EK-campagne van Albert Heijn draaide dit jaar om de 'Mannen tegen de vrouwen' actie. Een voetbalpool op Facebook, waarbij per wedstrijd werd gekeken of het de mannen of de vrouwen waren die het beste de uitslag konden voorspellen. Albert Heijn beloonde de winnende sekse vervolgens met speciale aanbiedingen. De pool was nieuw, en heel anders dan voorgaande oranje-acties. Wat waren de uiteindelijke resultaten?
131.539 voorspellingen, 55% door vrouwen
Er zijn in totaal 131.539 voorspellingen gedaan. Het is Albert Heijn gelukt om hierin de vrouwelijke doelgroep te betrekken. 55% van de voorspellingen zijn door vrouwen gedaan. Er zijn 64.688 vriendenduels opgezet. Ook hier waren de vrouwen in de meerderheid, met 54%.
De vrouwen waren bovendien eensgezinder. Vooral bij de uitzwaaiwedstrijd tegen de Ieren waren de dames het met elkaar eens. Hier gaven zij 55 verschillende scores, tegen 133 verschillende scores van de mannen in de wedstrijd tegen Duitsland.
Na het eerste verlies tegen Denemarken (dat slechts door 0,4% goed was voorspeld), werden de deelnemers een stuk negatiever in hun voorspellingen. Vrouwen waren het hele toernooi al negatiever.
Wie heeft er nu het meeste verstand van voetbal?
De mannen en de vrouwen hebben beide twee wedstrijden het beste voorspeld. De mannen de eerste twee wedstrijden, de vrouwen de twee laatste. Zoals Albert Heijn zelf aangeeft: "Er zijn dus geen winnaars. Hoe toepasselijk..."
De meeste vriendenduels in gelijkspel
Wat ik jammer vond, is dat je een vriendenduel pas won als je exact de juiste score had voorspeld. De kans hierop was erg klein. Ter illustratie: NED-DUI werd door 8% van de mannen en 12% van de vrouwen goed voorspeld. De meeste vriendenduels eindigden daarom vaak in gelijkspel, waardoor je niet heel gemotiveerd werd om nieuwe vriendenduels aan te gaan.
Geluk bij een ongeluk
Zijn deze resultaten goed? Das Interland van Volkswagen had naar verluid meer dan 500.000 deelnemers. Of het nu goede of slechte resultaten zijn, het gaat bij een supermarkt natuurlijk om de mate waarin de campagne in staat is om extra klanten naar de winkel te trekken en deze klanten meer kan laten besteden. Volgens GfK is Albert Heijn daarin dit jaar niet geslaagd. De vroege uitschakeling scheelt Albert Heijn daarom een aantal weken extra een laag marktaandeel. Een geluk bij een ongeluk dit jaar.
Vorige week: [Inhaak-dinsdag] De afhakers na Nederland-Denemarken
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!