Premium

Houden kaaskoppen van kant-en-klare kaasfondue?

Top of Flop: All in one Fondü.

Tekst: Diede van Delft

Bij de winter hoort winterse kost. Maar waar de meeste Nederlanders met gemak een stamppot op tafel toveren, vinden we de Zwitserse kaasfondue een stuk lastiger. Daarom bestaan er al jaar en dag kant-en-klare pakjes kaasfonduekaas.
Emmi gaat deze winter nog een stapje verder in gemak en introduceert de All In One Fondü. Een complete set van pan, warmhouder en de kaasmix zelf. Ontwikkeld door de Universiteit Twente en het Foodatelier. De kaas wordt in het bijgeleverde pannetje opgewarmd in de magnetron of oven en kan dan direct, op de warmhouder, op tafel. Alleen het brood moet je zelf nog snijden.

Houden kaaskoppen van kaasfondue?
Klinkt makkelijk. Maar houden Nederlanders wel van kaasfondue? Dat lijkt tegen te vallen. Wij kaaskoppen zijn in te delen in drie groepen: liefhebbers (twee op de vijf), haters (twee op de vijf) en Nederlanders zonder kaasfondueset (de rest). Voor liefhebbers van kaasfondue en de Nederlanders zonder fonduepan lijkt de All In One Fondü een goede optie. De belofte dat je met de All In One Fondü snel uit de magnetron, zonder speciale fonduepan een maaltijd op tafel zet, vinden mensen geloofwaardig. Van de liefhebbers vindt zeven op de tien het een aansprekend product.

Eén op de vijf Nederlanders wil All In One Fondü wel eens kopen. Als de prijs wordt vermeld, zijn dit er nog minder. Opnieuw zijn de liefhebbers iets enthousiaster, maar slechts drie op de tien liefhebbers geeft aan dat ze het zouden kopen. Bezwaren van liefhebbers hebben te maken met de verwachte kwaliteit van de kaas (‘nep’) en de verpakking (‘je gooit zoveel weg’).

Conclusie: flop
In tegenstelling tot wat Emmi ons laat geloven, is de All In One Fondü niet de oplossing voor een breed ervaren probleem. De echte liefhebbers maken liever zelf een kaasfondue. Een kansrijke groep is mensen die zelf geen spullen in huis hebben, maar kaasfondue best eens willen proberen. Of Nederlanders die kaasfondue lekker vinden maar bij gebrek van interesse van vrienden en familie nooit aan fonduen toekomen (10 procent).

*Diede van Delft is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

 

*Rectificatie* De grafiek bevatte een fout, zo is de verkoopprijs geen 14,95 maar  9,99 euro. Dat is in deze grafiek aangepast
 

Onderzoek
Voor deze concepttest zijn in december 2015 189 personen in Nederland online ondervraagd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie