Premium

‘Hoe hoger de kijkcijfers, hoe kleiner de kans dat ik het heb gezien.’

Het mediaportret van Bart Maussen, communicatiestrateeg

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat lees of luister je iedere ochtend als eerste?

Ik word wakker met het nieuws van Radio 1 en kijk altijd tegelijkertijd op mijn mobiele telefoon naar Teletekst. Dan heb ik meestal wel het belangrijkste nieuws in grote lijnen binnen. Vervolgens ga ik mijn standaard online rijtje af: Nu.nl, FD.nl en telegraaf.nl.

Heb je nog een papieren krant?

Thuis heb ik het FD, De Telegraaf, Het Parool en het NRC. Op kantoor hebben we uiteraard nog veel meer dagbladen. Ik begin de dag met het FD en noteer meteen welke publicaties relevant zijn voor onze opdrachtgevers. ’s Avonds lees ik eerst even snel de ‘IK’ column op de achterkant van het NRC en de ‘Pukkels’ strip op de achterkant van Het Parool. Gewoon fijn om zo de avond te beginnen.

Welk tv-programma heeft jouw leven veranderd?

In 2000 werd in benaderd door de NCRV voor een interview over de reputatie van het Nederlands Koningshuis. Sindsdien kwam ik een paar keer per maand bij programma’s als RTL Boulevard en SBS Shownieuws op de buis als ‘imagospecialist’. Nu ik veel minder voor Bekende Nederlanders werk maar als reputatiestrateeg voor boardrooms, de politiek en grote familieondernemingen, ben ik minder interessant geworden voor dergelijke programma’s.  Ach..

Met welk medium wil jij liever niet gezien worden?

Ik heb niet zoveel met de roddelbladen. Ik zeg altijd: ‘koop die rotzooi niet, kom niet in de verleiding maar sta er boven’. Helaas zijn er nog teveel Bekende Nederlanders die van deze media afhankelijk zijn. Geen media-aandacht levert namelijk geen schnabbels op. Of ze janken  dat alles wat is geschreven niet klopt of ze janken dat ze er niet in staan. Het is altijd wat…..

Welk tv-programma zap je meteen weg?

Ik kijk het liefst naar nieuws en actualiteiten of naar documentaires. Of naar TopGear….. Maar programma’s zoals die ‘reality soap’ van de Roelvinks…. Wat een trieste bedoening. Ze vinden zichzelf nog interessant ook. En de adverteerders vinden het kennelijk geweldig. Het is bij mij meestal zo: Hoe hoger de kijkcijfers, hoe kleiner de kans dat ik het heb gezien.’

Mijn ideale radiomoment is… 

Als ik wakker word en wanneer ik onderweg ben in de auto. Een van mijn eerste leermeesters bij Van Rossum & Partners bestrafte me dat ik in de auto naar muziek luisterde. Hij zei: ‘als je niet op de hoogte bent van de verse actualiteiten kun je je opdrachtgevers niet optimaal adviseren en kun je ze nooit vóór zijn.’  Dat heb ik in mijn oren geknoopt. Dus bijna altijd Radio1 of BNR Nieuwsradio.

Aan welk programma koester je de mooiste jeugdherinnering?

Ik was als kind weg van Catweazle en van Sandokan. Samen met m’n broertjes op de bank voor de TV. Toen ik in Londen studeerde had Paul de Leeuw op zondagmiddag een radioprogramma. Dat was mijn link met het thuisfront. Ik vond hem toen geweldig en boven alles origineel en gedurfd. Als ik hem nu wel eens op de buis zie vraag ik me af of ik vroeger goed bij mijn verstand was. Ik zap hem meteen weg. Vreselijk! Echt weer iets voor de kijkcijfers, door mij ook wel de krikcijfers genoemd (hoe krikken we die cijfers omhoog…).

Als de krant een meneer is dan zijn sociale media…? 

De eeuwig blijvende jeugd. Social media blijven zichzelf vernieuwen en verjongen. Ik gebruik LinkedIn, Twitter en Facebook. Ik merk dat ik ’s ochtends steeds vaker mijn Facebookpagina check.

Welke titel zou jij graag restylen?

Buiten dat ik me er aan stoor dat het format van het programma Businessclass van Harry Mens uit de oertijd stamt, vind ik dat er veel meer vanuit locaties verspreid over het land zou mogen worden uitgezonden. Gewoon voor de betrokkenheid van de Nederlander. Dat het vanuit hun perspectief niet alleen Amsterdam en Het Gooi zijn die de dienst uitmaken. Ik kan eigenlijk niet een titel vinden waaraan ik me erger. Ben overigens wel blij dat Nelleke van Tussen Kunst en Kitsch verdwijnt. Ik erger me vooral aan haar slecht getimede humor. 

Welk blad is jouw guilty pleasure?

Ik lees alle Quest-edities van voren naar achteren en weer terug. Ik kan niet zonder m’n wekelijkse Elsevier. Management Scope en Psychologie Magazine zijn voor mij titels waaruit ik veel put voor mijn adviespraktijk. Maar mijn passie zit in autoblaadjes: vooral over klassiekers. Ik ben toch een klein jongetje dat ze stiekem leest bij het lectuurvak van de benzinepomp en zich vervolgens niet kan inhouden om ze allemaal te kopen.

En wat is jouw geheime tip?

Ik woon deels in het oosten van het land. Als ik vrijdagavond naar het oosten rij luister ik altijd naar Mangiare! op Radio 1. Het is een heerlijk programma over eerlijk eten. Ik kom voor mijn gevoel altijd uitgehongerd thuis. Zondagavond, als ik weer terug naar Amsterdam rij, luister ik, wederom op Radio 1, naar De Kennis van Nu en naar Radio Doc. Ik zit geregeld nog een tijdje thuis voor de deur in de auto omdat ik niets wil missen. Goede journalistiek maakt dat ik aan de radio blijf ‘plakken’.

Als jij een site zou zijn, hoe ziet die er dan uit?

Ik zou er een echte Bartsite van maken met thema’s die mijn leven kleuren. Als honorair consul van de Seychellen  mogen de Seychellen als mooiste en meest vakantiebestemming ter wereld niet ontbreken. Daarnaast zou ik ingaan op mijn belangrijkste drijfveer: graag willen helpen. Ik krijg er energie van om mensen en organisaties optimaal in balans te zien. Ik ben, als een van de 12 internationaal gecertificeerde coaches, bevoegd om op basis van de kwantumfysica en de Quaning methodiek, individuen, families en organisaties te coachen en te begeleiden. De wereld achter de kwantum fysica is boeiend maar helaas weten te weinig mensen van deze wetenschap af.

Gaat naar bed met?

Mijn Flip. Mijn levenspartner sinds 1998. Strateeg, rasondernemer en boven alles gevoelsmens. Hij verrast mij steeds weer door mij mijn blik op de wereld te laten bijstellen. Sparring partner in het ondernemerschap en spiegel van mijn ziel. 

Bart Maussen is eigenaar, directeur van Dutch PR Group en mede-eigenaar van de Fashion Week Nederland 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie