De stunt dateert van begin dit jaar, maar deze week werd pas bekend wie er achter de like- en liefdesattack zat waarmee de Facebook-pagina van de Duitse nazi's werd bedolven.
Op 27 januari, de International Holocaust Remembrance Day, werd de Facebook-pagina van de NDP, de hardcore neo-nazipartij uit Duitsland overspoeld met allereerst eenvoudige likes en later met tal van vredelievende antiracistische bijdragen van Duitsers met buitenlandse roots. Het bleek een zorgvuldig geregisseerde actie te zijn van het Duitse creatievce bureau Jung von Matt, dat samen met de organisatie Laut gegen Nazi's 100.000 nieuwe Duitsers mobiliseerde zich vol liefde tegen de nazi's te keren.
Uiteindelijk werden met de like- en liefdes storm zeven miljoen mensen bereikt en werd het issue extreem-rechts onderwerp van gesprek op internet en in de media. Deze week liet Jung von Matt weten dat het achter de actie zat, die gedocumenteerd is in een twee minuten durende casefilm.
Lokmeisje Sweetie
De Duitse case doet in zekere zin erg denken aan de campagne van 'Sweetie', waarmee Terre des Hommes samen met bureau Lemz erin slaagde om binnen tien weken meer dan 1000 mannen op te sporen die zich schuldig maakten aan misbruik van Filipijnse kinderen via de webcam.
In het diepste geheim werkte het team van Lemz en Terre des Hommes vanuit een afgelegen loods in Amsterdam aan het project. In het onderzoek werd een virtueel personage uit de Filippijnen gebruikt, genaamd ‘Sweetie’. Zodra dit fictieve meisje van tien zich in openbare chatprogramma’s begaf, ontving ze binnen enkele minuten tientallen verzoeken van volwassenen die tegen betaling online seks wilden.
Uiteindelijk bleek het dus om een campagne te gaan waarmee Terres des Hommes het onderwerp kindermisbruik, ook online, op de agenda wilde zetten. Daar slaagde het goed in. Sweetie werd wereldnieuws en kreeg aandacht van alle zenders die er toe doen, van BBC tot CNN. Bovendien kreeg Terres des Hommes ineens wel toegang tot de hoogste gremia van de VN en andere internationale organisaties om zijn pleidooi te houden voor een hardere aanpak van kindermisbruik
Mark Woerde, het brein van Lemz achter de campagne, zegt dat de Verenigde Naties niet alleen de makers feliciteerden met de impact en het succes van de campagne. 'De VN moedigde ons aan om de case en onze learnings met het reclame- en marketingvak te delen. Omdat de Sweetie-campagne bewijst hoeveel er mogelijk is wanneer professionals uit het communicatievak zich toeleggen op het vinden van oplossingen voor maatschappelijke problemen. Hoe meer bureaus en marketeers zich kunnen laten inspireren door deze case, hoe beter.'