Het gaat beter in de reclame, maar wie gaan de nieuwe vacatures opvullen?

Post-crisistijd vraagt niet alleen om minder, maar ook om andersoortig personeel dan tien jaar geleden.

Er is alle reden voor een feestje: de economie trekt aan, de groeicijfers worden bijna dagelijks naar boven bijgesteld. Achter ons ligt een crisis die erger is dan die van 1927.

Een wonder eigenlijk dat er toch nog zoveel bureaus over zijn. Feliciteer jezelf maar als je je baan behouden hebt, want er zijn er best veel verdwenen.

Overschot

Vorig jaar begon de reclamebranche uit het dal te klimmen waarin ze zolang was opgesloten. Maar helemaal ongeschonden ging dat niet. Heel wat bureaus zijn gekrompen of zelfs helemaal van de kaart verdwenen. En daarmee ook werkplekken.

Heel wat mensen kwamen op straat te staan, terwijl de diverse communicatieopleidingen de afgelopen jaren gewoon mensen bleven afleveren. Er is dus voldoende aanbod om de opkrabbelende sector van personeel te voorzien. Sterker nog: er is zelfs sprake van een overschot.

Maar hoe zit het met de vraag? Het is lang niet zeker dat de vette jaren van voor de crises terugkeren, toen bureaus niet keken op een personeelslid meer of minder.

Die houding kunnen ze zich niet meer permitteren. Het nieuwe bureau is lean & mean, compact, efficiënt en connected. En zo niet, dan neemt een steeds kritischer en ontrouwer klant snel afscheid.

Digital natives

De nieuwe, post-crisistijd vraagt niet alleen om minder, maar ook om andersoortig personeel dan tien jaar geleden. Het ideale personeelslid is niet alleen bekend met digitalisering, maar ermee opgegroeid. Een groot verschil met iemand die pas op latere leeftijd met digitalisering in aanraking is gekomen.  

De generatie van de digital natives, die zich niet of nauwelijks kan voorstellen dat er ooit zoiets als WW bestond, is de generatie waar nu vraag naar is. Daar waar het dringen wordt voor een baan, zullen digital natives er met de buit vandoor gaan.

Nieuw en fris

Er zijn de laatste jaren heel veel nieuwe bureaus van start gegaan. Geen van deze bureaus draagt de naam van een oprichter. Dat voelt als een frisse wind. Daarnaast is het ook een duidelijk signaal dat deze bureaus het ook echt anders gaan doen.

Er zijn ook instromers die helemaal geen vast dienstverband willen en ZZP’er worden. Al of niet georganiseerd in groepen gelijkgestemden, waarmee ze een interessant alternatief vormen voor de traditionele bedrijfsvormen.

Koop dus maar snel een nieuwe plattegrond, want het reclamelandschap is ingrijpend veranderd.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie