'U bent bij Jumbo altijd het goedkoopste uit. Vaste prijs elders toch lager? Dan passen we de prijs aan en krijgt u als dank het product gratis! Wijkt de kassaprijs af van de schapprijs? Ook dan krijgt u het product gratis.'
De nummer 1 van één van de zeven zekerheden van Jumbo: de bekende laagsteprijsgarantie. In werkelijkheid is die garantie lang niet zo vanzelfsprekend.
Ik vergeleek de prijzen van wat A-merken bij Dirk van den Broek en Jumbo. Wat bleek? Een aantal producten waren bij Dirk van den Broek toch echt wat centen goedkoper dan bij de Jumbo. Tijd om die laagsteprijsgarantie te claimen dus.
Na het vertonen van mijn bonnetje van de Dirk van den Broek zou ik het product bij de Jumbo - eenmalig - gratis meekrijgen. De prijs zou daarna worden aangepast. Let wel: Geneesmiddelen, rookwaren, alcoholische dranken en zuigelingenvoeding van 0 tot 6 maanden zijn uitgesloten en worden niet gratis verstrekt. In dat geval krijg je een bloemetje als dank voor de melding. Duidelijk is in elk geval: voor die laagste prijsgarantie moet je als klant zelf aan het werk.
Maar er zit nog een addertje onder het gras. De Jumbo waar ik mijn laagste prijsgarantie wilde claimen, zit precies op de grens van Amstelveen. En de Dirk van den Broek waar ik de producten had gekocht, zat dichtbij de grens van Amsterdam. En laat de laagsteprijsgarantie van Jumbo nu net gelden voor alle supermarkten, drogisterijen en slijterijen in dezelfde vestigingsplaats als de Jumbo waarvan de prijzen vergeleken worden. Met ‘vestigingsplaats’ wordt de bebouwde kom bedoeld waarbinnen de Jumbo winkel is gelegen. Met andere woorden: in dit geval en alle vergelijkbare situaties gaat de laagsteprijsgarantie al niet op.
Worden Jumbo-klanten hier misleid? Eerlijk is eerlijk: al dit soort uitzonderingen staan in de voorwaarden. Natuurlijk niet in hele grote letters, maar ergens achter vele clicks op de website. Dus wat niet weet wat niet deert. Toch? Het grootste gedeelte van de klanten zal zich niet verdiepen in de kleine lettertjes, maar omver geblazen worden door Jumbo's geschreeuw over de laagsteprijsgarantie.
Veel merken laten zich voorstaan op eerlijke en transparante communicatie, maar feit blijft dat reclameboodschappen vaak eenzijdige informatie bevatten. Halve waarheden dus. Als Jumbo alle uitzonderingen en beperkingen van hun actie's duidelijk in de commercial zou communiceren, zouden klanten dan nog steeds zo volmondig 'Hallo' blijven zeggen? Waarschijnlijk niet.
Dat geeft te denken: hoe zouden merken het er vanaf brengen wanneer ze doen wat ze zo vaak predikken en zich in hun communicatie zouden beperken tot de volledige waarheid?
Alleen wordt er vergeten dat andere artikelen omhoog gaan.
Dus de winstmarge blijft hetzelfde,
Hierbij een voorbeeld, 8 knakworstjes waren 3 euro, toen 3,50 euro en nu 3,75 euro