Premium

Henk Jan Beltman: 'Het succes van Tony's is boven mezelf uitgestegen'

De ceo van Tony’s Chocolonely stopt ermee en opent komende zomer een nieuw restaurant in Ouderkerk aan de Amstel.

Henk Jan Beltman, mede-eigenaar en ceo van Tony's Chocolonely, gaat na twaalf jaar het chocoladebedrijf verlaten. De 47-jarige Beltman wordt opgevolgd door de Brit Douglas Lamont, die nu nog werkzaam is als ceo van Innocent Drinks, waar Beltman ooit actief was als country manager NL. Wat gaat de zelfbenoemd chief chocolate officer, die in 2016 werd bekroond tot Marketeer of the Year, nu doen? Adformatie belde hem.

Beltman wil allereerst benadrukken: hij is nog niet weg bij Tony's Chocolonely, vanaf 1 oktober pas. Ook zijn opvolger Lamont is nog werkzaam bij Innocent; moederbedrijf Coca-Cola wilde het nieuws ruim van tevoren aankondigen. 'Voorlopig is Tony’s dus niet van me af’, aldus Beltman.

Beltman kunnen we rustig omschrijven als een rasondernemer. Naast zijn drukke bestaan als ceo van Tony's is hij onder de vlag van A genuine wine company eigenaar van twee wijnbedrijven: No housewine en Wereldwijnonline, waarmee hij ook doneert aan stichting Home Plan, dat huizen in Zuid-Afrika voor ontheemde families bouwt. In augustus komt daar een volgend project bij, te weten een nieuw restaurant in Ouderkerk aan de Amstel, gelokaliseerd in het pand van het voormalige restaurant Klein Paardenburg. Hij gaat het horeca-avontuur aan met chef-koks Margot Janse en Jasper Hermans en sommelier Koen van de Plas. 'Alledrie absolute toppers in het vak. We zijn op dit moment aan het verbouwen en gaan komende zomer open. En ja, uiteraard worden hier onze eigen wijnen geschonken.'

Achter de schermen

Gaat Beltman zich als mede-eigenaar van het restaurant bemoeien met de dagelijkse gang van zaken? Lacht: 'Nou, ik heb bij mijn partners op alle mogelijke functies gesolliciteerd, maar ben overal op afgewezen. Ik word dus vooral de man achter de schermen die zich bezighoudt met de administratie enzo, daar voel ik me ook prettiger bij.' Beltman is geen man van de voorgrond? 'Van nature niet, nee. Door mijn rol bij Tony's werd ik vaak gedwongen het podium te pakken, maar ik ben meer van het doe maar normaal-credo.' Wat maakt dat de horeca hem zo aantrekt? 'Laat ik het zo zeggen: ik sta het liefst áán de bar. Ik heb een groot sociaal hart, hou van gezelligheid. Plus ik hou van details, vind het mooi om met een klein team iedere dag een grootse prestatie neer te zetten.'

Echt impact maken

Hoe kijkt hij terug op zijn Tony's-avontuur? 'Het succes is een beetje boven mezelf uitgestegen. We zijn begonnen met z'n tweeën (hij en oprichter Teun van de Keuken, red.) en zitten nu op 400 man personeel. We kopen nu cacao in bij 12.000 boeren, dat is echt impact maken. En we zijn van een omzet van amper een miljoen naar -zo verwacht ik- 140 miljoen dit jaar gegaan. Het is dus een heel ander bedrijf geworden. Dat is hartstikke mooi, maar ik vind het belangrijk mezelf opnieuw te blijven uitvinden. In 2013 heb ik een fikse beroerte gekregen, ik heb nu besloten alleen nog maar dingen te doen die ik echt leuk vind. Bovendien hou ik er niet van om een menigte de richting te wijzen, laat iedereen dat maar lekker zelf bepalen. Vroeger had ik veel te bewijzen, er is ook veel uitgekomen, maar ik wil nu vooral dicht bij mezelf blijven.’

Beltman heeft een deel van zijn aandelen verkocht aan de Belgische investeerder Verlinvest, die nu de meeste aandelen in handen heeft. Beltman behoudt zelf ongeveer een kwart. Ook blijft hij lid van de raad van commissarissen van Tony’s Chocolonely. Recent maakte ook chief marketing officer Thecla Schaeffer bekend weg te gaan bij Tony's en daarnaast vindt chief finance officer Freek Wessels het tijd voor een nieuwe uitdaging, hij maakt de overstap naar food-start-up Johnny Cashew, waar hij mede-eigenaar wordt.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie