Dat stelt marktonderzoekbureau Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) naar aanleiding van het Oranje Onderzoek dat in opdracht van Telegraaf Media Groep is uitgevoerd. Ook sportbonden en media die verslag doen van sportevenementen en de oranjesporters, worden vaak genoemd.
De onderzoekers noemen vooral de sterke positie van de KNSB, Unox en KPN opvallend. Deze merken profiteren ervan dat schaatsen op dit moment erg leeft in Nederland en liften mee op deze populariteit. Merken die inhaken op de Olympische Spelen en het WK profiteren van het positieve sentiment rondom Oranje. 86% van de Nederlanders heeft zin in de Olympische Spelen en het WK, al geeft 53% aan dat dit pas echt gaat leven als het evenement begint.
Heineken en ING worden, net als in het sportjaar 2012, het meest geassocieerd met Oranje. De KNSB (sportbond schaatsen) wordt op dit moment zelfs meer verbonden met Oranje dan de KNVB (sportbond voetbal). KPN staat als hoofdsponsor van de KNSB (schaatsbond) op een 8e plaats. Unox (Unilever) is altijd aanwezig bij winter- en natuurijsactiviteiten en staat mede hierdoor in de top 10. De top 10 wordt gecomplementeerd met mediamerken en KLM.
Top 10 Merken die geassocieerd worden met Oranje
1. Heineken
2. ING
3. KNSB
4. NOS
5. KNVB
6. NOC*NSF
7. De Telegraaf
8. KPN
9. Unox
10. KLM Air France
Nederlanders kijken het meest naar live-evenementen (69%). Maar ook het laatste sportnieuws (58%) wordt op de voet gevolgd. TV is het meest gebruikte medium om sport te volgen, gevolgd door de krant en internet. Ook via smartphone (31%) en tablet (36%) wordt het evenement gevolgd. Daarnaast spelen sociale media een rol in het verspreiden van sportnieuws, ook al is deze rol nog relatief klein zo vinden de onderzoekers. 8% geeft aan sportnieuws via Facebook te volgen, 12% overweegt dit te gaan doen. 6% volgt nu al sporters via Twitter, 9% overweegt dat dit jaar te doen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!