Nog weinig koopkrachtig en evenmin merkvast, maar volgens het Amerikaans marketingblog Marketo al wel 25,9% van de Amerikaanse populatie en daar toch al goed voor uitgaven ter waarde van 44 miljard dollar. De verschillen zijn nog niet enorm, maar Y is geen Z, zoveel is duidelijk.
Visueel
Waar de millennials – Y – als eerste generatie opgroeide met het wereldwijde web, is Y opgegroeid met social media. En dat heeft invloed op álles wat ze doen, tijdens en na schooltijd. Meer dan de en een derde van hen werkt samen met klasgenoten terwijl ze online les volgen. Facebook is hun ding niet: meer dan een kwart van de 13 tot 17-jarigen keerde het de rug toe als actieve gebruiker in 2013 alleen al. Met de beruchte ‘concentratiespanne van acht seconden’ omarmt Z vooral de visueler ingestelde platformen als Snapchat, Whisper en Secret. Gen Z deelt wel met Y dat er tamelijk wat ondernemers in de dop opgroeien, althans zo denken ze er zelf over: 72 procent van de Amerikaanse high Schoolers wil zijn eigen zaakje opzetten. 76 procent spreekt de hoop uit zijn of haar hobby ooit te kunnen laten uitgroeien tot een betaalde baan. Daarin verschillen ze weer niet van welke generatie ooit. Alleen mogen de Zetters erop hopen dat het ooit zover komt.
Bron: Marketo
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!