Frieda Ulsamer de Waard vertrekt na drie jaar bij Kokoro Amsterdam. De managing partner en client services director heeft grote moeite met de wijze waarop veel klanten tegenwoordig omgaan met reclamebureaus, zegt ze. ‘Ik maak niet meer het leukste werk. Veel klanten willen vooral dat het goedkoop is en lijken zich weinig om de inhoud te bekommeren. Het is erg op de korte termijn gericht. Ze wisselen je sneller in, het is vaak projectmatig.’
Dat terwijl ‘mensenmens’ Ulsamer de Waard juist waarde hecht aan langere samenwerkingsrelaties. Ze noemt Simyo en dagblad Trouw, die 5 jaar klant zijn bij Kokoro Amsterdam. ‘Dat is fantastisch, daar word ik blij van. Daar is het vertrouwen voor een constructieve samenwerking. Je kunt voortbouwen en krijgt er simpelweg beter werk van. Veel klanten willen dat echter niet.’
Zingeving
Ulsamer de Waard gaat de komende maanden op zoek naar iets nieuws . Een reclamebureau wordt het in ieder geval niet. ‘Bij andere bureaus zal ik tegen hetzelfde aanlopen, en dan vind ik Kokoro toch echt een van de fijnste bureaus. Dan had ik niet hoeven weggaan.’
Wel gaat ze op zoek naar meer zingeving in haar werk, iets wat met haar leeftijd te maken heeft, vermoedt ze. ‘Ik doe naast mijn werk veel vrijwilligerswerk, en ga kijken of ik dat kan combineren met de communicatie. Dat zou aan klantzijde kunnen zijn bij een organisatie die een maatschappelijke bijdrage levert. Of dat nu non-profit of profit is.’
Nieuwe fase
De taken van Frieda Ulsamer de Waard worden overgenomen door Merlijn van Vliet, een van de oprichters van Kokoro Amsterdam. Hij prijst de ‘enorme bijdrage’ van Ulsamer de Waard aan het bureau.
Kokoro gaat nu een nieuwe fase in, aldus Van Vliet'Daarin blijven we ons richten op waar we goed in zijn: positionerende merkcampagnes. Maar ook gaan we experimenteren met nieuwe vormen van onze dienstverlening. Verder zoeken we meer de samenwerking met de bedrijven uit het MakerStreet-netwerk, waar we vanaf januari bij zijn aangesloten.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!