Facebook vs Privacy: 1-1?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het was toch nog even spannend. Weliswaar ging het om een , maar de sociale netwerksite heeft al eerder met dat bijltje gehakt, en dat is uiteindelijk ook . En inmiddels kondigde ook MySpace aan met een imitatie te komen van Beacon, het gewraakte Facebook-produkt dat, als je niet oppast, al je koopgewoonten doorstuurt aan je complete kennissenkring.

Maar gisteren : gebruikers krijgen meer en duidelijker hanteerbare controle over de mate waarin je aankopen voor het oog van de wereld worden blootgelegd. Althans, zo leek het.

Want ook na de gisteren doorgevoerde wijzigingen werkt het Beacon-programma nog steeds basis van opt-out; dus je moet zelf iets ondernemen om te voorkomen dat anderen zien wat je hebt gekocht.

De reden is de bekende 80/20-regel. Ga je voor opt in, dan zul je zien dat zo'n 20% van de gebruikers toestemming verleent als je geluk hebt - na alle negatieve publiciteit was het waarschijnlijk nog een stuk minder geworden). Met een opt out houd je met het grootste gemak 80% over - verreweg de meeste mensen razen gewoon door naar de volgende webpagina en laten optionele keuzeknopjes ongemoeid. En het succes van een programma als Beacon staat of valt met de aantallen die eraan deelnemen.

Toch is Facebook nog niet uit de problemen na de Beacon-affaire. Nadat bij de aankondiging op 6 november jl. ten overstaan van de aanwezige pers door Mark Zuckerberg, de ambitieuze Facebook-baas persoonlijk, de indruk was gewekt dat het om een opt-in-programma zou gaan terwijl dit in werkelijkheid uitdrukkelijk niet het geval bleek, besloten diverse grote merkeigenaren voorlopig nog even de kat uit de boom te kijken.

Met name voorloper en visitekaartje Coca-Cola, dat al sinds jaar en dag een eigen pagina op concurrent MySpace onderhoudt, neemt nadrukkelijk nog altijd niet deel aan het Facebook-programma.

Met dat alles komt de nieuwe publiciteit rond Zuckerbergs pogingen om wel erg ongelukkig uit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie