Het is zover: In het tweede weekend van maart komen de eerste 30 internationale participanten naar het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam voor #039;s Creative Leadership Program.">THNK's Creative Leadership Program. Het initiatief voor een opleiding creative leadership dateert al van twee jaar geleden. Met steun van het Ministerie van (toen nog) EZ en de Gemeente Amsterdam werd begonnen aan het opzetten van een internationale school die Amsterdam's positie als internationale creative hub verder zou versterken en een bijdrage zou kunnen leveren aan de innovatiekracht van Nederland. Van meet af aan was het doel ondernemers, technische mensen en creatieven samen te laten werken aan multidisciplinaire reële projecten. THNK zou internationale docenten en studenten vanuit de hele wereld moeten aantrekken die zich door Amsterdam zouden laten inspireren. Internationale spelers in de creatieve industrie moesten naar Amsterdam worden getrokken en Nederlandse topspelers moesten voor de stad behouden blijven.
En dat lijkt te lukken. Het overzicht van de participanten laat zich lezen als een Verenigde Naties van de Creatieve Business Wereld, met deelnemers uit dertien landen en vier continenten. De profielen zijn divers, en de gemiddelde werkervaring ligt op tien jaar. Veertig procent van de deelnemers is vrouw. Allen zijn pionierende, actiegeoriënteerde 'wereldburgers', winnaars van diverse studiebeurzen en prijzen. Harvard alumni worden afgewisseld met drop-outs.
Het parttime creative leadership programma duurt 18 maanden en onderscheidt zichzelf door een interactieve en geïntegreerde leermethode. Hierin worden kenniscreatie en actie gecombineerd, wanneer de deelnemers oplossingen zoeken voor de relevante en actuele vraagstukken die aangedragen worden door THNK’s business partners. De daarop volgende Accelerator-fase zorgt ervoor dat de ervaringen en inzichten niet vergeten worden, maar een onderdeel gaan uitmaken van het dagelijks leven en handelen van de participanten.
Vodafone corporate partner in THNK programma
Challenge projecten zijn een belangrijk onderdeel van THNK’s programma; het zijn relevante en actuele vraagstukken die aangeleverd worden door externe partners. Die partners kunnen zich bevinden in de publieke, private of sociale sector. Door oplossingen te zoeken op dergelijke vraagstukken, ontwikkelen de THNK participanten hun de vaardigheden van creatief leiderschap en kunnen de partners aan oplssingen en ideeën komen ten aanzien van de door hen aangedragen onderwerpen.
#039;n actieve rol">Vodafone Nederland is één van de eerste bedrijven die zo'n actieve rol vervult. Het partnership maakt het voor Vodafone mogelijk om medewerkers uit het bedrijf te laten deelnemen aan de eerste editie van het Creative Leadership Program. Daarnaast brengt Vodafone een “Challenge” in, in het programma.“In een speelveld dat continu in beweging is, is leiderschapsontwikkeling van levensbelang,” zegt Jens Schulte-Bockum, CEO van Vodafone Nederland. “Creatief en innovatief leiders zijn de drijvende kracht achter de bedrijfscultuur. Vodafone’s creatief leiderschapsprogramma biedt elke dag nieuwe kansen, en THNK zorgt voor de omgeving en begeleiding om deze essentiële manier van leiderschap verder te ontwikkelen.” De betrokkenheid van “master practitioners” (ervaren experts die samen de deelnemers aan de Challenges zullen werken) zoals Stefano Marzano, voormalig Chief Design Officer Philips, architect Ben van Berkel, en designer Marcel Wanders, is voor Vodafone het bewijs dat THNK’s programma uniek is in zijn soort.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!