Er is gekeken naar het aantal connecties, bezoeken aan LinkedIn, gevolgde bedrijven en groepen, het delen van content, het reageren op artikelen, het ‘liken’ van content en deelname aan discussies op LinkedIn. Opvallend: 9 van de 10 is vrouw. En je hoeft geen 500+ connecties te hebben om 'most connected' te zijn.
Top-10 van most connected comunicatieprofessionals op LinkedIn:
1. Selma Hetharia – Persvoorlichter & Coördinator Externe Communicatie at Nationale Postcode Loterij
2. Natascha de Waal – Interim Internal Communications Specialist at Ahold
3. Ilse Roggeveen – senior communication manager at Nationale-Nederlanden a.i.
4. Zita Schellekens – Candidate delegation leader PvdA in European Parliament & Heineken PR
5. Marnie Kontovrakis – Global Heineken Brand Consumer PR Manager at Heineken International
6. Lysbeth van Silfhout – Communications specialist Customer Excellence
7. Martine Teirlinck – Communications Specialist at Nationale-Nederlanden
8. Annelies Valk – Marketing PR Manager at Vodafone NL
9. Steffen van Iersel – Senior Communicatiemanager Sponsoring, Evenementen & Brandactivation at ING
10. Linda Fontijn – Writer (novels), Comms consultant, Interim manager, Co-trainer at FontijnC
Nr. 1: Selma Hetharia, persvoorlichter & coördinator externe communicatie bij de Nationale Postcode Loterij
‘Natuurlijk kijk ik bij sollicitaties in mijn netwerk of er contacten zijn die de sollicitanten kennen’
‘Ik maak gewoon snel contact met LinkedIn,’ lacht Selma Hetharia (32) als we haar confronteren met haar duizend+ connecties. ‘Ik zie het als vervanging van het visitekaartje. Die gebruik ik dan ook niet meer.’ Toch accepteert Hetharia nooit verzoeken van mensen die ze niet persoonlijk kent. Al haar contacten zijn mensen met wie ze de afgelopen tien jaar samenwerkte: journalisten, collega’s, en andere communicatieprofessionals. ‘Het is een makkelijke tool om met ze in contact te blijven, en te zien waar ze nu mee bezig zijn.’
Uiteraard is Hetharia ook actief op Facebook en Twitter. ‘Facebook is voor vrienden, op Twitter loopt alles door elkaar, en LinkedIn gebruik ik echt voor zakelijke relaties. Ik volg iedere dag de updates en berichten van mijn groepen. Als ik interessante artikelen lees, deel ik die. Daarnaast is LinkedIn natuurlijk ook mijn openbare cv. Ik word wel eens benaderd door headhunters, maar voorlopig zit ik goed op mijn plek.’
Behalve voor persoonlijk gebruik, zet Hetharia LinkedIn ook in ten behoeve van haar werkgever. Bijvoorbeeld bij sollicitatieprocedures. ‘Als er een vacature is binnen de organisatie, deel ik die, en vraag ik aan mijn contacten of zij wellicht iemand kennen.’ Ook verderop in de sollicitatieronde kan LinkedIn van pas komen, zegt Hetharia: ‘Ik zit nu toevallig midden in een procedure voor iemand met dezelfde functie als ik. Natuurlijk kijk ik dan in mijn netwerk of er contacten zijn die de sollicitanten kennen. En als dat zo is, bel ik even: wat is je indruk?’
Collega’s van Hetharia bij de Nationale Postcode Loterij gebruiken LinkedIn ook ter promotie van de Postcode Lottery Green Challenge, een wereldwijde wedstrijd voor groene start-ups. Hetharia: ‘Zij worden bijvoorbeeld lid van internationale groene netwerken, en mengen zich daar in discussies. Zo proberen ze de competitie meer naamsbekendheid te geven.’
Nr. 2: Natascha de Waal, Interim Internal Communications Specialist bij Ahold
‘Aanbevelingen en endorsements zeggen veel meer dan alleen een cv’
De Waal (41) is een (digitale) netwerker pur sang. Niet alleen vanuit strategische overwegingen, zegt ze. ‘Het is ook oprechte interesse. Ik hou bijvoorbeeld op LinkedIn bij wie er jarig is. Dat wordt erg gewaardeerd. Recent nog feliciteerde ik een collega van veertien jaar geleden met haar nieuwe baan. Met haar heb ik nu afgesproken op een netwerkborrel. Natuurlijk is face-to-face netwerken ideaal, maar met LinkedIn gaat het gewoon veel sneller.’
Geen wonder dus dat De Waal hoog scoort op de LinkedIn-gebruikersladder. Al heeft dat ook veel met haar loopbaan te maken, relativeert ze. ‘Veel van mijn contacten zijn voormalige collega’s, en daar heb ik er nogal wat van. Ik heb veel werkgevers gehad, en bij die werkgevers ook veel verschillende projecten gedaan. Alleen al bij Shell, waar ik vijf jaar heb gewerkt, waren dat er tien. Dan tikt het snel aan.’
De Waal checkt haar LinkedIn-account meerdere keren per dag. ‘Anders mis ik te veel.’ Ze post en deelt artikelen, fungeert als sparringpartner voor haar contacten, en probeert zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van wat er speelt in haar vakgebied en branche. ‘Je kunt natuurlijk niet alles volgen, maar ik doe mijn best. Nieuws haal ik uit Pulse of de groepen waarvan ik lid ben. Vandaag nog las ik op BBC Capital een artikel over investeren in je netwerk. Dat was aan mij natuurlijk wel besteed.’
Ook bij het zoeken naar een baan of nieuwe collega kan LinkedIn handig zijn, erkent De Waal. ‘Een handige functie vind ik bijvoorbeeld aanbevelingen en endorsements. Die zeggen veel meer dan alleen een cv, omdat je ook ziet wat andere mensen van een persoon vinden.’ Ook hier weer loont het volgens De Waal als je aandacht hebt besteed aan je netwerk: ‘Als jij vaak wat voor je contacten hebt gedaan, schrijven ze ook graag een mooie referentie voor jou.’
Nr. 3: Ilse Roggeveen, senior communication manager a.i. bij Nationale-Nederlanden
‘Ik zie op de sociale media wel eens dingen langskomen waarvan ik denk: dat is niet zo handig’
‘Hoeveel LinkedIn-connecties ik heb? Goh, dat weet ik niet eens precies,’ zegt Ilse Roggeveen (43). ‘Het zijn er aardig wat, maar het verbaast me dat ik zo hoog op de lijst sta.’
Roggeveen heeft een nuchtere kijk op sociale media. Het zijn handige hulpmiddelen, vindt ze, maar je moet het belang ervan ook weer niet overschatten. ‘Ik gebruik LinkedIn om op een makkelijke en snelle manier mijn netwerk te onderhouden. Maar sociale media kunnen nooit het persoonlijke contact vervangen. Ze zijn een goede aanvulling.’
Gevraagd wat voor haar het essentiële verschil is tussen LinkedIn en andere sociale media, zegt Roggeveen: ‘Facebook is voor mij absoluut niet werkgerelateerd. Daar kijk ik niet dagelijks op. Twitter is voor het echte nieuws, maar is tegelijk oppervlakkig, omdat het zo snel gaat en kort is. Aan de updates op LinkedIn heb ik vaak meer.’
Vaak komt Roggeveen via die updates artikelen tegen waarnaar ze zelf niet actief op zoek zou gaan. ‘Vandaag nog werd er via een groep een stuk gedeeld over het beroep van communication director. Daarin werden vier internationale professionals geïnterviewd over hun kijk op het vak. Dat kan mij weer helpen bij mijn eigen visie of acties.’
Ook de vacatures die voorbijkomen houdt Roggeveen in de gaten. ‘Ik werk nu op projectbasis, dus ik heb mijn ogen en oren open. Ik zet ook wel eens wat door waarvan ik denk: dat kan interessant zijn voor mijn contacten. En als ik ergens solliciteer, check ik even of daar iemand zit uit mijn netwerk.’
Het verbaast Roggeveen wel hoe slordig sommige andere mensen met social media als LinkedIn omspringen. ‘Ik heb zelf ooit een stuk geschreven over de do’s en dont’s op sociale media, dus ik denk daar zelf over na. Maar ik zie wel eens dingen langskomen waarvan ik denk: dat is niet zo handig.’
Interviews: door Han Ceelen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!