76 (-) Thijs Duyzings
Head of Marketing & Communications Online bij Albert Heijn
‘Marketing is het vergroten van je fysieke en mentale aanwezigheid. Wij zijn continu met klanten in gesprek. Zo kwamen we er vorig jaar tijdens een van deze gesprekken achter dat we postcodes misten in ons bezorggebied. Na onderzoek hebben we een klantenbestand ter grootte van Utrecht in huishoudens toegevoegd aan ons bezorggebied.’
77 (-) Marc van Eck
Ondernemer
‘Meest in het oog springend is dat ik dit jaar met IAmToro een nieuw boxershortmerk in de markt heb gezet met een vernieuwende fit en design, dat mensen wil inspireren bij tegenslag op te staan. Grootste uitdaging is marktposities te veroveren met onderscheidende proposities en positioneringen zonder met veel geld zo’n positie te kopen.’
78 (-) Jeroen Adriaans
Voorheen: director Bamigo, nu: oprichter E-Expansion
‘Het jaar 2018 was naast de campagnes van Bamigo, die grotendeels in 2017 al waren gestart voor mij meer gebaseerd op mijn persoonlijke branding en de branding van mijn nieuwe onderneming E-Expansion. De belangrijkste uitdaging is kansen zien, uniek zijn en bewust zijn van de allernieuwste theorieën, technieken en weetjes. En natuurlijk altijd op de hoogte zijn van wat er speelt in de markt.’
79 (-) Mark Menting
Managing director Smart Robotics
'We hebben de product leadershipstrategie als dominante waardestrategie geïntroduceerd. Daarnaast hebben we intern en extern de aandacht voor de product-pain fit uitgebreid met een customer-message fit en company-market fit. Dit heeft ertoe geleid dat we ons sterker focussen op de FMCG-productiebedrijven, de farmacie en logistiek.’
80 (-) Ine Stultjens
Manager Marketing Communication Koninklijke Auping
‘In 2018 hebben we het Auping-merk opnieuw lading gegeven. Daarnaast realiseerde Auping een doorbraak in de slaapbranche en lanceerde een wereldprimeur: met DSM-Niaga hebben we een compleet circulair matras ontwikkeld.’
81 (38) Noor Cloo
Voorheen: commercieel directeur Eneco, nu: managing director Air Miles
‘Samen met het team heb ik de merken Eneco, Oxxio en WoonEnergie scherper gepositioneerd: Eneco als de duurzame energiespeler, Oxxio als de digital only-energieleverancier, goedkoop en groen. En WoonEnergie als de oplossing voor huurders van woningbouwcorporaties.’
82 (74) Merijn Everaarts
Oprichter Dopper
‘Tijdens World Ocean Day vroegen we met het Plastic Bridge-project in New
York aandacht voor de oceaanvervuiling door plastic plastic. Het ging om een vijf meter lange replica van de Brooklyn Bridge, gemaakt van plastic flesjes.’
83 (-) Marlijn van Straaten
VP Marketing & Communications HMSHost International
‘Mijn grootste verdienste in 2018 is het verankeren van ‘merkdenken’ in onze organisatie. Dankzij de consequente promotie van merkdenken in combinatie met betrokken leiderschap, is mijn team sinds oktober 2018 uitgebreid met de afdeling conceptdevelopment, voorheen onderdeel van de afdeling sales.’
84 (-) Ernst-Jan Pfauth
Ceo De Correspondent
‘We wisten met de crowdfundcampagne voor The Correspondent in dertig dagen, zonder paid media, met optredens in The Daily Show with Trevor Noah en CNN, en de support van bekende onbetaalde ambassadeurs als Wikipedia-oprichter Jimmy Wales en verkiezingsgoeroe Nate Silver honderdduizenden mensen te bereiken. 45.888 mensen uit meer dan 130 landen waren overtuigd om meer dan 2,6 miljoen dollar bij te dragen aan de Engelstalige uitbreiding van De Correspondent.’
85 (-) Cara Antoine
Chief marketing & operations officer Microsoft
‘We begrijpen dat consumenten niet willen communiceren met technologie. Ze willen dat we een gesprek met hen hebben en laten zien dat we ze kennen, en hen kunnen helpen. Onze merken kunnen oplossingen bieden op het moment dat het ertoe doet.’
86 (91) Alexander van Slooten
Voorheen: group director e-commerce, nu: managing director V&D
‘Mijn grootste marketingprestatie was de relaunch van V&D als platform voor de actieve veertigplusser. Met een effecctieve relaunch-campagne ging vd.nl in september 2018 live. Met een tv-reclame geïnspireerd op de oude V&D-boom en veel online publicity hebben we de doelgroep kennis laten maken met het nieuwe vd.nl.’
87 (89) Ard Bossema
Directeur Marketing en Strategie Grolsch
‘We hebben marktaandeel gewonnen op het merk Grolsch door in te spelen op het echte karakter van Grolsch middels innovatie en communicatie. Verder hebben we de in-house Content Brewery geopend om jong talent zelf content en media te laten creëren.’
88 (-) Valesca Nijhoff
Accountmanager The Good Roll
‘De belangrijkste uitdaging voor mijn vak is dat ik een totaal niet sexy product verkoop: toiletpapier. Bovendien hangt er een belangrijke boodschap aan vast, namelijk zoveel mogelijk toiletten bouwen.’
89 (-) Roger Bloem
Marketeer Smullers (voorheen NS, nu Lagardère Travel Retail)
‘Afgelopen jaar was Smullers’ beste jaar ooit in resultaat en omzet. De succesvolle introducties van de vegaburger in samenwerking met De Vegetarische Slager en de ludieke introductie van roze fritessaus tijdens Pride hebben hier zeker aan bijgedragen. Door per dagdeel het promotiemateriaal aan te passen op de narrowcasting, sturen we nu beter aan op behoeften van consumenten en is de formule verbeterd.’
90 (55) Koen Sanders
Directeur commercie, creatie en ontwikkeling Efteling
‘Onze grootste prestatie was om echte user-generated content te gebruiken binnen de steeds meer data-gedrevenen daardoor juist persoonlijke journeys. Binnen het vak valt mij op dat de brug slaan tussen persoonlijk en privacy enerzijds en data en creatie anderzijds het allerbelangrijkste is.’
91 (51) René Repko
Voorheen: marketing director Action, nu: retail marketing leader The New Bazaar
‘In amper twee jaar hebben we de hele marketingoperatie bij Action gereset. Met veel digitale verandering: nieuw CMS en CRM, nieuwe sociale media, en een compleet nieuw teaml. Best een prestatie voor een formule die zo lang heel traditioneel was.’
92 (59) Tisha van Lammeren
Chief commercial officer T-Mobile
‘Het grootste compliment als marketingdirecteur is wanneer je kunt toetreden tot de raad van bestuur als cco consumer markt. Een uitdaging is goede allroundpropositie-marketeers vinden die zowel strategisch als analytisch kunnen denken en altijd starten vanuit het merk.’
93 (-) Ken Fontijn
Chief digital officer MediaMarkt
Kwam vorig jaar juni naar het geplaagde MediaMarkt. Waar de klantwaardering verder onder de maat was, waar hetrommelde in de top en waar de gegeven kortingen als ‘fake’ werden ervaren. Fontijn zette ‘customer experience’ centraal en kwam met een campagne die niet over korting gaat.
94 (71) Sandra Tappermann-Pieper
Cmo LeasePlan
‘Onze grootste marketingprestatie was de introductie van het nieuwe merk CarNext.com. CarNext staat voor een topselectie van jonggebruikte auto’s voor een scherpe all-in prijs met een volledige onderhoudshistorie en niet-goed-geld-teruggarantie. Het combineren van data, creativiteit en gezond verstand blijft de grootste uitdaging.’
95 (76) Jos van Haastrecht
Global Director Communications and External Affairs DSM
‘Trots op het neerzetten van klantgerichtheid als mindset, met inbegrip van een wereldwijd change managementprogramma. Dat leidde tot een verbetering in de NPS-score van meer dan 50 procent. En het succesvol tot uiting laten komen van een aantal purpose led, performance driven- en productmarkt innovaties op het gebied van de circulaire economie.’
96 (-) Jeroen de Bakker
Directeur Product & Growth Radio Talpa Network
‘We hebben een meer fact-based en data -gedreven marketingorganisatie ingericht met als doel het real-time monitoren van de korte termijneffecten op beluistering en de lange termijnmerk effecten van al onze media- en contentmarketing-inspanningen. Daarnaast hebben we voice-gestuurde applicaties ontwikkeld en het Creative Lab geopend voor een structurele aanpak om de innovatiekracht en de creativiteit binnen het bedrijf te vergroten.’
97 (82) Peter Kentie
Managing director Eindhoven365
‘Eindhoven won de ‘Place brand of the Year’-award: wereldwijd de allerhoogste onderscheiding in citymarketing en promotie van landen en regio’s. Het merk is wereldtop, wat resulteert in een economische groei en aantrekkingskracht voor talenten en bedrijven; toch de holy grail van de marketinguitdagingen. Eindhoven had een ‘och germ’-imago, maar is nu hipper dan ooit.’
98 (-) Ellen van der Linde
Voorheen: marketingmanager Pickwick (JDE), nu: marketingmanager Douwe Egberts (JDE)
‘Ik ben er trots op dat we het theemoment en het merk Pickwick relevanter hebben gemaakt. Onder andere door de Tea Topics op elke theelabel, ons kleinste eigen medium. Na jaren van marktaandeeldaling, heeft de nieuwe strategie geleid tot een betekenisvolle herpositionering van het merk, versterkt portfolio én marktaandeelgroei.’
99 (80) Marga de Jager
Directie ANWB
‘Ik ben trots op onze 360 gradenvakantievoorbereidingscampagne, waarbij we zowel de creatie als online sturing in eigen hand hebben genomen. Belangrijkste uitdaging is je potentiële
klanten te leren kennen en te handelen vanuit hun belang.’
100 (95) Roel Welsing
Algemeen directeur Apenheul
‘Onze belangrijkste prestatie is dat het ons lukt om op een aantrekkelijke manier steeds weer een stap te zetten in het verduurzamen van onze zakelijke en particuliere gasten-proposities. Dat is meteen ook een belangrijke uitdaging: hoe zorg je dat je maatschappelijk relevant bent én commercieel succesvol?’
Countdown
Zaterdag 23 maart publiceren we de nummers 51 tot en met 75.
Zondag 24 maart doen we uit de doeken wie de nummers 26 tot en met 50 zijn.
Maandag 25 maart brengen we de nummers 4 tot en met 25 naar buiten.
Dinsdagavond laat leest u bij ons wie is uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2019.
De Marketeer of the Year 2019 wordt uitgeroepen bij de Dutch Marketing Awards. Voor meer informatie en ticketverkoop, klik hier.
Belangrijke informatie voor abonnees
Abonnees ontvangen de complete Top 100 Marketeers 2019 in een bijlage bij Adformatie #3.
Lees in die editie ook de uitgebreide interviews met de drie genomineerden, Raymond Cloosterman (Rituals), Frank Elion (VGZ) en Michiel Muller (Picnic).