Consumenten worden steeds actiever op Twitter en Facebook en delen daarom ook graag content met vrienden. Dit is van belang omdat klanten zo ‘brand ambassadors’ worden en de online reputatie kunnen versterken.
Dit vergroot onder meer traffic naar de website en het verbetert de SEO van de website. De ranking binnen de zoekresultaten wordt ook bepaald op basis van relevantie van content en hoe vaak de content gedeeld wordt. Delen is dus belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers van de website ook daadwerkelijk content gaan delen via sociale netwerken?
Maak delen zo eenvoudig mogelijk
Een eerste voorwaarde is dat de website een goede integratie heeft met de verschillende social media-kanalen. Het moet voor bezoekers eenvoudig zijn om content te delen.
Social widgets & embedded code
Social widgets zijn de icoontjes op de webpagina, waarmee direct content gedeeld kan worden via Twitter, Facebook, LinkedIn, etc. De meeste websites maken inmiddels gebruik van deze tools. Een andere mogelijkheid is het beschikbaar stellen van embedded code. Hiermee kunnen afbeeldingen en video’s op een andere blog of website gepubliceerd worden. Een bekend voorbeeld is de embedded code die je tijdens en aan het einde van een video in YouTube ziet. Een groot voordeel hiervan is dat de content op de andere website direct linkt naar jouw website en dat is weer goed voor de SEO.
Juiste beschrijving content
Wanneer content gedeeld wordt, moet het voor andere mensen binnen het netwerk direct duidelijk zijn wat het onderwerp van de content is. Zij moeten verleid worden om de content te bekijken en misschien zelfs wel weer te delen. Zorg daarom voor een heldere en relevante beschrijving wanneer de content gedeeld wordt met een social widget. Naast een link naar de eigen website kan het nuttig zijn om ook een referentie naar de corporate Twitter account toe te voegen, bijvoorbeeld door ‘via @redhotminute.com’ toe te voegen.
Slechte content scoort niet
Content wordt alleen gedeeld als het de moeite waard is om te delen, zo simpel is het gewoon. ‘Be remarkable’. Techniek is belangrijk, maar het belang van een goede content-strategie mag zeker niet onderschat worden. Er zijn een aantal aandachtspunten voor een succesvolle content strategie:
Ken de community en betrek hen bij content-creatie
Je moet natuurlijk weten voor wie de content bestemd is. Welke onderwerpen vinden zij interessant, op welke social media-platformen zijn zij actief, wat is hun relatie tot het merk en hoe kan de betrokkenheid vergroot worden? Dit zijn vragen die kunnen helpen bij het opstellen van een goede content-strategie. Het kan geen kwaad om de community hierbij actief te betrekken. Met andere woorden; vraag bezoekers gewoon welke content zij op de website missen. Dit kan expliciet via een formulier of een forum, maar je kunt er ook voor kiezen om een feedbacktool te gebruiken. Denk dan aan tools als Kampyle of Mopinion. Gemakkelijk in te zetten, laagdrempelig voor de gebruiker en bij een juiste interpretatie goed bruikbaar in de strategie.
Stimuleer reviews
Consumenten hechten veel waarde aan reviews. Zij gebruiken internet om producten te vergelijken en aan te bevelen. Wanneer andere consumenten enthousiast zijn over een product is de kans dat bezoekers van de website meer informatie opvragen of het product aanschaffen aanzienlijk groter.
Interactie en betrokkenheid
De vragen en opmerkingen die gebruikers delen via social media kanalen zijn een goede indicatie van betrokkenheid. Zorg er daarom voor dat je goed in de gaten houdt wat er over je merk of website gezegd wordt binnen communities. Monitoren is een goed begin. Tools (gratis en betaald) die je hierbij helpen zijn er inmiddels legio, bijvoorbeeld socialmention of socialbro. Analyse biedt waardevolle inzichten in welke content succesvol is, welke topics van belang zijn en waar verbeteringen mogelijk zijn. Je kunt er dan ook actief mee omgaan: interactie.
Denk als je bezoeker; wat is leuk en interessant om te delen? Creëer relevante content, faciliteer de bezoeker in het delen, meet, verbeter en wees niet bang om te interacteren. Denk maar aan het bordje in de lokale cafetaria: ‘Ontevreden? Vertel het ons. Tevreden? Vertel het anderen’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!