Premium

Diepe kloof tussen Nederlandse pr-profs en het publiek over leiderschap

Commprof denkt dat burger transparantie en interactie wil. Valt dat even tegen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er bestaat een diepe kloof tussen pr-professionals en het publiek in hun opinie over wat belangrijk is voor leiderschap. De Nederlandse pr-professionals hechten het meeste waarde aan open en transparante communicatie en het ‘alignen’ van wat de organisatie zegt en doet. Het publiek daarentegen vindt klantenservice, lead by example en het eerlijk en open toegeven van fouten het belangrijkst. Voor pr-professionals heeft dit veel minder prioriteit.

Dat blijkt uit het zogeheten ComGap-onderzoek van de European Public Relations Onderwijs en Research Association (EUPRERA), gesponsord door communicatieketen Ketchum. De studie verkent de opinie van het publiek en pr-professionals op het gebied van leiderschap en communicatie. Meer dan 4.000 burgers en meer dan 1.300 communicatieprofessionals in tien Europese landen zijn bevraagd. Voor het waren dat 515 burgers en 169 communicatieprofessionals.

Communicatie-impact

De studie leverde enkele opmerkelijke bevindingen op, onder meer het verschil in de waarde die pr-profs en het Nederlandse publiek toekennen aan de invloed van communicatiemiddelen op het leiderschap.

Zo blijkt dat meer dan de helft van de commprofs (54%) vindt dat printinterviews grote impact op het publieke beeld hebben, net zoals tv-interviews (57%) en microblogging zoals twitteren. Het publiek geeft echter aan dit allemaal helemaal niet zo belangrijk te vinden. Zo denkt slechts 12% dat een twitterende ceo van invloed is op het publike beeld van leiderschap.

Wel geeft de helft van het publiek aan dat het jaarverslagen en officiële rapportages belangrijk vindt. Opmerkelijk genoeg onderkent slechts een kwart van de pr-profs dit belang.

Grotere kloof Nederland

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de kloof tussen Nederlandse burgers en communicatieprofessionals in de keuze voor het communicatiekanaal vaak groter is dan die in andere Europese landen:

Betrouwbaarheid het belangrijkst

Wat zijn de belangrijkste 5 instrumenten die bepalen of een organisatie als leidend wordt gezien in haar branche? Ook hier zijn enkele interessante verschillen in opvatting te zien. Het publiek hecht veel waarde aan klantensevice (54%) en een goede werkomgeving (43%), de pr-prof niet (twee keer 27%). Beide groepen zijn het wel eens waar ze het meeste waarde aan toekennen: betrouwbaarheid. Die staat met stip op 1 bij beide groepen, met 69% van de burgers en 67% van de pr-profs.

Kenmerken en gedag leiders

Wat zijn de belangrijkste kenmerken en gedrag van een effectieve leider? Ook hier enkele in het oog springende verschillen. Zo vindt 72% van de burgers dat actief werken aan diversiteit in de organisatie een leiderschapsteken is. Onder de pr-profs is dit nog niet de helft, 47%. Ook vindt het publiek (79%) het belangrijk dat een leider verschillende persoonlijke stijlen kan hanteren en respect toont voor de geschiedenis van een onderneming (72%). Iets meer dan de helft (57%) van de pr-profs vindt beide belangrijk. 

Sociale media

In het onderzoek ook aandacht voor de rol die sociale media wordt toegedicht. Volgens de Nederlandse pr-professionals verwachten stakeholders bovenal informatie over events en crises die de klanten raken (81%). Het publike zelf echter beoordeelt dit als veel minder van belang (26%). Opvallend is ook dat tweederde van de commprofs de inspanningen voor corporate social responsibility zeer hoog waardeert, terwijl maar een derde van de burgers dit belangrijk vindt. 

Verwachtingen online

Wat verwachten mensen van de online communicatie van bedrijven? Hier blijkt dat de pr-professional de vraag van het publiek naar communicatie via sociale media overschat. De professional denkt dat de stakeholder interactie wil, ervaringen wil delen en in contact wil komen met het management. Dat wordt door het brede publiek helemaal niet zo belangrijk gevonden. 

Klik hier voor de van het onderzoek.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie