Premium

'De tijd van belmeisjes is nu echt voorbij'

Communicatiestrategen over de definitieve trends voor 2015. Aflevering 2, Jaap Stalenburg

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De netwerkgeneratie brengt nieuw optimisme

Het valt me al een tijdje op: deze ‘crisis’ en de enorme netwerken die in ons vak zijn ontstaan, met zeer gespecialiseerde zzp’ers, brengen nieuwe energie. Niet alleen in de samenwerking maar ook in het groeiend aantal kleinschalige samenwerkingsverbanden die aan het ontstaan zijn. Het gaat om een minder door leeftijd maar meer door cultuur, aansluiting op NewConomy, social media en web, ontstane groep die een aantal kenmerken gemeen heeft. Optimisme. Sociale instelling. Minder focus op materialisme en een waanzinnige interesse voor wat er in de wereld gebeurt. Binnen vijf minuten hebben ze de laatste trends uit New York en Singapore gespot. Ze rekenen elkaar onderling af op resultaat en kennis, en delen ervaringen via de social media. Dit gaat een enorme bedreiging worden voor pr-bureaus en communicatiecollega’s die met hun traditionele gereedschapskist onzichtbaar in kantoortorens werken. De tijd van belmeisjes is echt voorbij.

 

Nieuwe ‘goeroes’ in het communicatievak

De komende jaren gaan we in het communicatievak nieuwe ‘goeroe’s’ zien al. Dat zullen niet meer de altijd weer in het Stan Huygens Journaal of in de vakbladen opduikende mastedonten zijn, maar frisse collega’s die naam maken door nieuwe inzichten en scherp geprofileerde meningen. Die geen ‘naam’ maar een inspiratiebron zijn. Mannen of vrouwen die volop deelnemen aan het maatschappelijke debat over relevante kwesties in en rond het vakgebied. En dat is geen leeftijdskwestie. Ik heb buitengewoon veel respect voor hoe bijvoorbeeld collega Jan Driessen scherp meedoet in het maatschappelijk debat over sportsponsoring en mvo. Ben het niet altijd met hem eens, maar hij durft wel vastgeroeste discussies open te breken.

Sociale media zijn onvermijdelijk

Collega’s zouden bij hun jaarlijkse functioneringsgesprekken ook moeten worden afgerekend op hun zichtbaarheid in de sociale media, het meest democratische communicatiemiddel ooit. Stel een ondergrens in. Voorlichters met minder dan 500 volgers op Twitter zijn een volstrekt irrelevante factor geworden in de Global Village die de wereld in 2015 is geworden. Publiek en inhoudelijk debat lopen meer en meer via social media-kanalen. Het aantal volgers bepaalt je invloed.’

Jaap Stalenburg is manager corporate communicatie bij TVM

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie