Huidige ontwikkelingen op het gebied van marketing en communicatie vragen vaak om verschillende professionals met ieder hun eigen specialisme. Tegelijkertijd is algemene marketingkennis net zo waardevol. Als T-shaped marketeer combineer je het beste van beide werelden. Karin Zoetemeyer, programmamanager van SRM, spreekt over de kracht van de T-shaped marketeer.
‘’Kleine bedrijven beschikken op hun marketingafdeling veelal over generalisten: marketeers die van elk marketingvakgebied iets afweten, zonder diepgaande kennis te hebben. Bij grote bedrijven is dit juist andersom. Daar werken voornamelijk specialisten, die zich focussen op een specifiek vakgebied. Als marketeer kun je pas echt alles uit je vak halen als je over zowel brede als specifieke kennis beschikt. Zo kun je elk marketingvraagstuk strategisch vanuit een vogelvluchtperspectief bekijken, maar je als specialist ook richten op dat ene onderdeel waarover jij de alomvattende kennis hebt.’’
‘’We zien veel vakgenoten die via de specialisatie naar het marketingvak drijven: een webbouwer die onlinemarketeer wordt, een marktonderzoeker die contentmarketeer wordt. Deze marketeers hebben weliswaar een diepgaande kennis van hun eigen specialisatie, maar ze missen een stevig algemeen fundament. T-shaped marketingprofessionals hebben een breed begrip van de verschillende specialismen en hun mogelijkheden. Zo zien ze verbanden die specialisten niet zien. Doordat zij deze verbanden eerder herkennen, kunnen ze die ook vertalen naar nieuwe tactieken.’’
‘’Andersom zien we veel generalisten die als een kameleon de meest uiteenlopende marketingtaken op zich kunnen nemen, maar daar dan niet alles uit kunnen halen, omdat ze nu eenmaal niet over de benodigde specialistische kennis beschikken. De T-shaped marketeer beziet het marketingvraagstuk vanuit een breder perspectief. Zo kan hij zijn specifieke vak optimaal beoefenen, maar tegelijkertijd ook effectief samenwerken met andere specialisten op de werkvloer.’’
‘’Bij SRM kun je vanuit het T-shaped model leren. Dat betekent dat je eerst brede kennis opdoet van de marketingstrategie, waarna je je specialiseert in een bepaald vakgebied, zoals onlinemarketing, branding of copywriting. Deze vakgebieden vallen weer uiteen in verschillende subspecialisaties, die jou tot een volwaardig specialist vormen. Extra voordeel: je kunt deze T-shaped programma’s op elk niveau volgen. Of je nu als beginner kiest voor niveau A, of als zeer ervaren professional je kennis en skills bijspijkert op niveau D.’’
Meer weten?
Wil je ontdekken welke opleiding of training jouw carrière als T-shaped marketeer naar een hoger niveau tilt? Bekijk dan het gehele opleidingsaanbod of bezoek de open avond van SRM op donderdag 27 augustus.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!