De newsroom is een online plaats waar ondernemingen recente persberichten, financiële gegevens en andere belangrijke informatie beschikbaar stellen voor de pers en andere relaties, bijvoorbeeld investeerders. Anders dan een ‘normale’ perspagina op de site is een newsroom dynamischer en ontsluit de nieuwsberichten online en naar sociale media.
De newsroom speelt een belangrijke rol in een communicatiestrategie om mensen up-to-date te houden over een merk of organisatie. Maar waar moet je op letten bij een newsroom?
Danielle Capriato, manager strategische communicatie bij het Amerikaanse PR Newswire, schreef daarover een blog met de 8 essentiële features die een online newsroom dient te hebben. Een aardig overzicht.
1. Design moet passen bij de huisstijl
Een newsroom is integraal onderdeel van het merk, en dat moet te zien zijn, ook als de newsroom is uitbesteed aan een derde partij. Kies altijd voor de mogelijkheid om het design en uiterlijk te kunnen beïnvloeden en aan te passen aan de look & feel van de website van uw organisatie of merk. Deze design-matching zorgt voor een betere veel ervaring van de gebruikers, en maakt ze ook duidelijk wie de afzender van de informatie is.
2. Zorg dat de newsroom responsief is
Zorg voor een responsive ontwerp, dus een site die zich aanpast aan de mobiel of tablet van de bezoeker van de newsroom. Dit is des te belangrijker met de komst van een nieuw Google-algoritme. Dat waardeert sites die geschikt zijn voor het gebruik met de mobiel hoger. Bovendien is het voor de gebruiker natuurlijk ook prettig als de newsroom-site zowel met pc, tablet of mobiel goed werkt. Is de site niet responsive? Ook zonder responsive design kan een de inhoud van een site worden geoptimaliseerd voor mobiel. Google heeft een test ontwikkeld waarmee de mobiel-vriendelijkheid van een site is te testen.https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
3. Multimedia, Multimedia, Multimedia
Geen verhaal is compleet zonder sprekende beelden en visuals, dus zorg dat de inhoud van de site multimediaal is. Gebruik iedere kans op de site om de content visueel te ondersteunen. Van de banner op de homepage tot de digtale perskit met streaming video en beeldgalerijen waarvan hoge resolutiefoto’s zijn te downloaden (rechtenvrij).
4. Integratie sociale media in de newsroom
Zorg voor tools waarmee de bezoekers berichten kunnen delen via sociale media. Dat kans simpelweg door buttons te plaatsen waarmee direct kan worden gepost op Facebook, Twitter, LinkededIn of Google+. Dit verhoogt de online zichtbaarheid en het bereik van een bericht. Ook kunnen feeds van de eigen sociale media-kanalen worden geïntegreerd in de newsroom, evenals het financiële ‘social medium’ StockTwits of SlideShare. Door deze sociale media binnen te halen in de newsroom krijgt de bezoeker een compleet beeld van de onderneming.
5. Zorg voor rapportage en tools voor analytics
Zorg dat dataverzameling en analyse op orde is om de return of investment te kunnen vaststellen. Daarvoor zijn de belangrijkste sitestatistieken nodig, zoals pageviews, unieke bezoekes, herkomst publiek en de apparaten waarmee ze de site bezoeken. Integreer IP-tracking om te zien of grote media, investeerders en andere belangrijke stakeholders om verdere informatie aan ze te kunnen bieden en de relaties met ze te versterken.
6. Bereid de newsroom voor op een crisis
Een newsroom zal een centrale positie moeten innemen in crisiscommunicatie. Een organisatie moet daarom real-time toegang hebben om bij een crisis direct informatie aan de media beschikbaar te stellen en de boodschap up to dat te houden. Sommige newsrooms hebben een crisisfunctie, waarbij de site ineens naar en crisisindeling wordt omgezet, meestal gestript van allerlei toeters en bellen.
7. Bescherm gevoelige en exclusieve informatie
Wilt u bepaalde informatie aan een select aantal gebruikers beschikbaar stellen, bijvoorbeeld een nieuwsbericht met een embargo voor de pers? Een password kan ervoor zorgen dat deze informatie niet bij het brede publiek terecht komt, maar wel door journalisten gebruikt kan worden voor hun artikelen.
8. Gebruik interactive displays met relevante informatie
Geef de stakeholders toegang tot de infomatie die voor hen van belang is. Zo zal een beursgenoteerd bedrijf ervoor moeten zorgen dat financiële gegevens gemakkelijk toegankelijk zijn voor analyse, bijvoorbeeld via een dynamische scherm dat de aandelenkoersen weergeeft of een interactieve grafiek. De meeste ondernemingen hebben dit soort relevante content en de newsroom kan een waardevolle bron van informatie zijn.