Premium

Dit zijn ze, de 5 grootste marketingtalenten van 2020

Ze jonger dan 30, maar al meer dan een belofte. Wie zijn de 5 Marketing Talents of the Year en met welk werk hebben ze zich bewezen?

Ferdinand Gotzen
3D Hubs

1. Ferdinand Götzen (27), director of marketing and growth 3D Hubs

2019 was voor Götzen een uitzonderlijk jaar. Bij Recruitee, dat klanten software as a service biedt voor de werving van talenten, leidde de geboren Duitser de volledige rebranding en de lancering van de nieuwe website. Bovendien haalde hij de mijlpaal van 400% groei binnen twee jaar en bouwde hij marketingteam uit van vier naar zestien marketeers.  

Hij doet hetzelfde nu bij 3D Hubs, een bedrijf dat zich richt op 3D-printen voor de zakelijke markt. Ook stuurde hij succesvolle uitbreidingen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk.  

Götzen geeft lezingen en les over growth marketing en ziet tot zijn tevredenheid dat het vakgebied zich het afgelopen jaar heeft verdiept. Veel van de soms oppervlakkige marketingtrends rond growth hacking maken plaats voor meer diepgaande, technische en datagestuurde trends. Daar houdt Götzen van. 

Michiel Muller van Donald Duck
Michiel Muller Donald Duck, Sanoma

2. Michiel Muller (27), digital coördinator Sanoma/Donald Duck

Michiel Muller is verantwoordelijk voor de online zichtbaarheid van Donald Duck Weekblad, bijvoorbeeld via de website, social-mediakanalen, nieuwsbrieven én met nieuwe innovaties, waaronder voice. Hij is een vernieuwer die gelooft in innovatie ter versterking van een ‘oud’ medium als een tijdschrift. 

Hij doet dat met succes, het groeipercentage van het websitebezoek had dubbele cijfers, en de conversiestijgingen zijn indrukwekkend. Zijn meest succesvolle project vindt hij de ontwikkeling en lancering van de voice-action ‘De Donald Duck’. Het project is volgens Muller innovatief, spot-on en grensverleggend voor de Nederlandse markt. Het heeft bijvoorbeeld een eigen commando: ‘Hey Google, ik wil praten met Donald Duck’. Bovendien kwam door slimme optimalisering Donald Duck als enige suggestie naar voren bij het veelgebruikte commando: ‘Ik wil een spelletje spelen’. 

Mandy Groenewegen, gemeente Den Haag
Mandy Groenewegen Gemeente Den Haag

3. Mandy Groenewegen (29), brandmanager The Hague & Partners

Mandy Groenewegen richt zich sinds 2016 op de merk- en marketingstrategie The Hague & Partners, de marketingorganisatie van de hofstad. In 2017 sleepte ze een nominatie in de wacht van de prestigieuze European Excellence Awards voor de branding van Den Haag als stad van evenementen en congressen. Maar het huzarenstukje moest toen nog komen.  

Volgens Groenewegen kon de stad namelijk wel eenduidige profilering en merkstrategie gebruiken, zoals de hoofdstad al had gedaan met iAmsterdam. Als brandmanager zorgde Groenewegen voor nieuwe merkstrategie, gedragen door verschillende partijen en de gemeente. Den Haag verwees in zijn branding naar het bijzondere karakter met het woordje The. Dat is leidend: The City - The Beach - The Hague. De merkstijl heeft de potentie om een breed uitgedragen merkcampagne te worden.  

Maar, stelt Groenewegen, te midden van al het digitale geweld vergeten veel organisaties het menselijke aspect binnen hun campagnes. Mensen doen alleen geen zaken met bedrijven, vindt ze; mensen zaken met mensen. People-based marketing, daar draait het wat haar betreft om.

Thijs Lamers, Pink Elephant
Thijs Lamers Pink Elephant

4. Thijs Lamers (29), marketeer IT-bedrijf Pink Elephant

Thijs Lamers heeft een ‘brede’ marketingfunctie bij IT-dienstverlener Pink Elephant. Hij is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie, van branding en pr tot arbeidsmarktcommunicatie en de inrichting van customer journeys. Het kleine team en beperkte budget zorgen dat Lamers keuzes moet maken en prioriteiten stellen. 

Dat doet hij scherp en met succes, getuige de ‘adellijke’ brandingscampagne gericht op de arbeidsmarkt. Het idee was om veel gratis publiciteit te krijgen. En dat gebeurde, door nieuwe Pink Elephant-medewerkers een titel in het vooruitzicht te stellen: Laird, Lord of Lady van Glencoe. Lamers maakte slim gebruik van de relatief simpele wijze waarop in Schotland zo’n titel bemachtigd kan worden, met de aanschaf van een klein stukje grond waaraan een dergelijke titel is verbonden. De campagne leverde publiciteit op in ten minste 36 mediakanalen, van Trouw en AD tot een item op EditieNL en aandacht in vakmedia zoals AGconnect. En belangrijker: aanzienlijk meer schaars IT-talent solliciteerde.

Lamers werkt graag hard, maar nog liever slim. Hij is degene die het overzicht houdt in een vak dat steeds meer versplintert in specialismen. ‘Ik ben een generalist die overal iets van begrijpt of wil begrijpen.’ 

Boris Helleman, T-Mobile
Boris Helleman T-Mobile

5. Boris Helleman (30), marketingmanager T-Mobile

Er zijn verschillende kwalificaties van Boris Helleman te geven. Hij is creatief en een doorzetter die niet snel tevreden is, of, zoals hij zelf zegt: hij neemt geen genoegen met een status quo. 

Daarbij is Helleman leergierig. Hij haalt zijn kennis uit events, data en diverse klantfora, die hij vervolgens ruimhartig deelt met collega’s via Whatsapp en het interne ‘social’ kanaal (Facebook @Work). ‘Omdat ik binnen diverse lagen van de organisatie betrokken ben bij projecten weet ik wat er speelt en kan ik een bijdrage leveren aan taken die passen bij mijn expertises.’ 

De belangrijkste kwalificatie is toch wel zijn klantgerichtheid. Bij Helleman is de consument de maat der dingen, het perspectief waar vanuit hij marketing bedrijft. Dat levert resultaat op. Helleman werkt inmiddels meer dan negen jaar voor T-Mobile, maar weinig jaren zullen zo goed zijn geweest als 2019. Na de overname van Tele2 bijvoorbeeld, wisten Helleman en de zijnen ruim meer dan de helft van de klanten vrijwillig te laten overstappen naar T-Mobile prepaid. Daarnaast stofte Helleman ‘PrePaid Surprise’ met succes af, waardoor T-Mobile in 2019 eindigde als nummer één binnen het ‘premium prepaid-segment’. 

Het Marketing Talent of the Year is niet ouder dan 30 jaar en heeft een bewezen bijdrage geleverd aan een succesvolle campagne. Het talent laat van zich horen, in blogs, op sociale media, op bijeenkomsten en heeft een visie op het vak.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie