De 10 beste vakbladen voor PR

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week behandelde ik de (met veel aandacht voor Social Media): ideaal voor snelle, beeldende, luchtige en actuele nieuwsberichten en beschouwingen. Voor professionals die bereid zijn dieper te graven om scherpere en beter onderbouwde inzichten over PR te vergaren dient onderstaande top 10:

1. (Elsevier, 5x per jaar). Sinds 1975 het wetenschappelijk tijdschrift bij uitstek voor PR, met steeds meer aandacht aan social media. Diverse zijn ook zonder login van een Universiteit of Hogeschool in te zien. De is bescheiden maar voor een journal over een relatief klein vakgebied respectabel.

2. (Taylor & Francis, 5x per jaar). Sinds 1989 het journal van de Amerikaanse , de beroepsvereniging voor educatie in journalistiek en massacommunicatie. Ook hier veel aandacht voor social media.

3. (Emerald, 4x per jaar). Sinds 1996, mede mogelijk gemaakt door de en het Britse , iets breder georiënteerd maar sterk vergelijkbaar met bovenstaande journals.

4. (Emerald, 4x per jaar). Sinds 1996, voor wie PR definieert als “de organisatie van de communicatie van de organisatie”. Of zoals ze het zeggen: “The responsibility for communications is increasingly being seen as part of every employee&;s role and not simply the function of the marketing/PR departments.”

5. (Boom / Lemma, 4x per jaar). Richt zich sinds 2005 “op het signaleren en registreren van ontwikkelingen binnen de communicatiewetenschap en haar verwante wetenschapsgebieden in Nederland en Vlaanderen” Het aandachtsgebied is dus veel breder dan PR maar het biedt een aardige kijk op waar Nederlandse communicatiewetenschappers mee bezig zijn.

6. (Virtumedia, 4 tot 6 x per jaar). Sinds 1998 behandelt dit “Tijdschrift voor tekst & communicatie” wat de rol van taal is in de dialoog, bijvoorbeeld in dit over persberichten.

7. De taalliefhebbers onder de (Nederlandse) PR-professionals kennen allemaal het tijdschrift (10x per jaar), de belangrijkste uiting van het Onze Taal, met 40.000 leden de grootste taalvereniging ter wereld. Het genootschap (sinds 1931!) voor taalliefhebbers levert ook de Taaladviesdienst, de elektronische nieuwsbrief Taalpost, boeken (bijvoorbeeld het Witte Boekje) en identificeert het .

8. (Palgrave McMillan, 4x per jaar) Sinds 1997, mogelijk gemaakt door het , relevant omdat meer PR leidt tot een .

9. PRWeek (Haymarket Group, wekelijks) verschijnt sinds 1998 in , sinds 1998 in de en kent inmiddels ook een en diverse uitgaven. Al deze edities laten wekelijks zien hoeveel groeipotentieel de Nederlandse PR-branche nog heeft.

10. Last but not least, geheel vernieuwd: de natuurlijk! Al 18 jaar het vakblad in Nederland voor de communicatieprofessional, waarbij het nog steeds wachten is op het moment dat het blad wordt omgedoopt tot “Communicatie & PR”.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie