Vorige week behandelde ik de 10 beste websites voor PR (met veel aandacht voor Social Media): ideaal voor snelle, beeldende, luchtige en actuele nieuwsberichten en beschouwingen. Voor professionals die bereid zijn dieper te graven om scherpere en beter onderbouwde inzichten over PR te vergaren dient onderstaande top 10:
1. Public relations review (Elsevier, 5x per jaar). Sinds 1975 het wetenschappelijk tijdschrift bij uitstek voor PR, met steeds meer aandacht aan social media. Diverse artikelen zijn ook zonder login van een Universiteit of Hogeschool in te zien. De impact factor is bescheiden maar voor een journal over een relatief klein vakgebied respectabel.
2. Journal of public relations research (Taylor & Francis, 5x per jaar). Sinds 1989 het journal van de Amerikaanse AEJMC, de beroepsvereniging voor educatie in journalistiek en massacommunicatie. Ook hier veel aandacht voor social media.
3. Journal of communication management (Emerald, 4x per jaar). Sinds 1996, mede mogelijk gemaakt door de European Public Relations Education and Research Association en het Britse CIPR, iets breder georiënteerd maar sterk vergelijkbaar met bovenstaande journals.
4. Corporate communications: an international journal (Emerald, 4x per jaar). Sinds 1996, voor wie PR definieert als “de organisatie van de communicatie van de organisatie”. Of zoals ze het zelf zeggen: “The responsibility for communications is increasingly being seen as part of every employee's role and not simply the function of the marketing/PR departments.”
5. Tijdschrift voor communicatiewetenschap (Boom / Lemma, 4x per jaar). Richt zich sinds 2005 “op het signaleren en registreren van ontwikkelingen binnen de communicatiewetenschap en haar verwante wetenschapsgebieden in Nederland en Vlaanderen” Het aandachtsgebied is dus veel breder dan PR maar het biedt een aardige kijk op waar Nederlandse communicatiewetenschappers mee bezig zijn.
6. Tekstblad (Virtumedia, 4 tot 6 x per jaar). Sinds 1998 behandelt dit “Tijdschrift voor tekst & communicatie” wat de rol van taal is in de dialoog, bijvoorbeeld in dit artikel over persberichten.
7. De taalliefhebbers onder de (Nederlandse) PR-professionals kennen allemaal het tijdschrift Onze Taal (10x per jaar), de belangrijkste uiting van het Genootschap Onze Taal, met 40.000 leden de grootste taalvereniging ter wereld. Het genootschap (sinds 1931!) voor taalliefhebbers levert ook de Taaladviesdienst, de elektronische nieuwsbrief Taalpost, boeken (bijvoorbeeld het Witte Boekje) en identificeert het woord van het jaar.
8. Corporate Reputation Review (Palgrave McMillan, 4x per jaar) Sinds 1997, mogelijk gemaakt door het Reputation Institute, relevant omdat meer PR leidt tot een betere reputatie.
9. PRWeek (Haymarket Group, wekelijks) verschijnt sinds 1998 in Groot-Brittanië, sinds 1998 in de VS en kent inmiddels ook een Duitse en diverse Aziatische uitgaven. Al deze edities laten wekelijks zien hoeveel groeipotentieel de Nederlandse PR-branche nog heeft.
10. Last but not least, geheel vernieuwd: de Communicatie natuurlijk! Al 18 jaar het vakblad in Nederland voor de communicatieprofessional, waarbij het nog steeds wachten is op het moment dat het blad wordt omgedoopt tot “Communicatie & PR”.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!